ویژه‌ی سئوکاران ویژه‌ی طراحان وبسایت

افزونه چیست؟ معرفی 8 افزونه کاربردی برای وردپرس

افزونههای ضروری وردپرس

افزونه یا پلاگین یکی از بخش های جدایی ناپذیر وردپرس هستند. با استفاده از افزونه های وردپرس ما می توانیم بسیاری از اهداف خود را که برای طراحی سایت داریم، پیاده سازی کنیم. در این مقاله قصد داریم با بخش افزونه ی وردپرس آشنا شده و به معرفی تعدادی از مهم ترین و کاربردی ترین های آن بپردازیم. در آموزش طراحی سایت با وردپرس، یه ظور مفصل این بخش ها را توضیح داده ایم. کاروو وبز با سالها تجربه در زمینه ی طراحی سایت در اصفهان، آموزش وردپرس را براساس تجربه های علمی و عملی خود آماده سازی کرده است.

افزونه چیست؟

افزونه های وردپرسی یا همان پلاگین ها، به زبان ساده مکمل هایی هستند که به وبسایت شما اضافه شده و امکانات مورد نیاز شما را تامین می کنند. شما برای پیاده سازی بعضی از امکانات در وردپرس نیاز به برنامه نویسی دارید. در ۹۰ درصد مواقع این افزونه ها هستند که به صورت یک میانبر کار شما را راه می اندازند.  افزونه یا پلاگین ها همان امکاناتی هستند که در قالب بسته های آماده‌ای به طراحان سایت وردپرسی عرضه می شوند. به عنوان مثال شما هر روز صبح نان تان را در فر برقی گرم کرده و نوش جان می کنید. اما هرگز طرز کار ساخته شدن فرگاز را یاد نگرفته اید فقط از این پکیج آماده برای رفع نیاز خود استفاده میکنید.استفاده از پلاگین ها دقیقا به همین صورت است. شما به جای کد زدن و ساخت تک تک امکانات سایت، می توانید از پکیج های آماده ای به نام افزونه استفاده کنید‌. در مرحله بعد آنها را نصب میکنید و با کشیدن و رها کردنشان در صفحه سایت، میتوانید از امکانات جذابشان نهایت استفاده را ببرید.

افزونه های رایگان یا پولی!

طبق سیاست وردپرس، از تمام افزونه ها یک عدد به صورت نسخه ی رایگان در مخزن وردپرس موجود است. معمولا به این صورت است که افزونه ها با امکانات محدود بصورت رایگان عرضه شده و امکانات بیشتر آن در نسخه های پولی فعال است. بسیاری از افزونه ها با همان نسخه ی رایگان نیاز های ما را بر طرف می کنند. برای تهیه ی افزونه های پریمیوم(نسخه ی پولی) شما باید از وبسایت های معتبر آن ها را خریداری کنید. در ایران نیز استارتاپ هایی وجود دارند که این افزونه ها را فارسی سازی کرده و به فروش می رسانند. از معروفترین آن ها می توان به ژاکت و راست چین اشاره کرد.

تعداد افزونه های وردپرسی:

در این مقاله نمی‌توان درباره همه افزونه های وردپرسی صحبت کرد چون تعداد آنها بسیار زیاد است. حدود ۶۵ هزار افزونه وردپرسی در دنیای دیجیتال وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند به راحتی همه آنها را بشناسد. علاوه بر اینها هر چه تعداد افزونه هایی که در یک سایت وردپرسی استفاده می کنید بیشتر باشد، به همان میزان سرعت سایت پایین می آید و ممکن است بسیاری از آنها با هم تداخل ایجاد کرده و وبسایت شما را دچار مشکل کنند. پس بهتر است پکیجی از افزونه های ضروری در وردپرس را بشناید، و با توجه به نیازتان از آنها استفاده کنید.

نکاتی که باید قبل از خرید هر افزونه بدانید:

-یک طراح کاربلد برای امکانات خیلی ضروری و زیر ساخت های مهم سایتش از افزونه های ضروری در وردپرس استفاده خواهد کرد نه برای کارهای ساده ای که خودش هم می تواند آن ها را حل و فصل کند.

– استفاده بیش از حد از افزونه ها ممکن است باعث تداخل افزونه های استفاده شده در سایت با یکدیگر بشود.

– گاهی ممکن یک افزونه با سرور و هاست شما ناسازگار باشد و با نصب آن، در سایتتان ناهماهنگی هایی ایجاد شود. پس لازم است قبل از دانلود یا خرید هر افرونه به سازگاری آن با ساییتان توجه لازم را داشته باشید.

نصب افزونه:

برای نصب افزونه از دو روش می توانید استفاده کنید. روش اول استفاده از پیشخوان وردپرس و روش دوم بارگذاری افزونه از طریق هاست است. در ادامه هر کدام از این روش ها را به تفصیل بیان می کنیم. 

روش اول: استفاده از پیشخوان وردپرس

اگر افزونه ای که قصد نصب آن را دارید نسخه ی رایگان است، بهتر است آن را از طریق مخزن وردپرس نصب کنید. برای این کار در پیشخوان وارد قسمت افزونه و سپس نصب افزونه ی جدید شوید. در این قسمت شما می توانید نام افزونه ی مورد نیاز خود را سرچ کرده و سپس نصب و فعالسازی کنید. در صورتی که افزونه ی شما پریمیوم بوده و قصد نصب آن را از طریق پیشخوان وردپرس دارید، در همین قسمت دکمه ی بارگذاری افزونه را بزنید. سپس فایل زیپ افزونه ی مورد نظر خود را بارگذاری کنید تا مراحل نصب و فعالسازی انجام شود.

نصب افزونه از طریق پیشخوان وردپرس



روش دوم: نصب افزونه از طریق هاست

برای نصب افزونه برروی وبسایت وردپرسی از طریق هاست، از مسیر زیر وارد قسمت افزونه های پوسته ی خود شوید:

filemanager/publichtml/wp-content/themes/your-theme/plugins

منظور از your-theme نام قالب وردپرسی شماست. سپس در مسیر زیر فایل افزونه ی مورد نظر خود را بارگذاری و آن را extract کنید. سپس وارد پیشخوان وردپرس شده و از قسمت افزونه ها، افزونه ی مورد نظر خود را در قسمت افزونه های نصب شده بیابید و آن را فعال کنید.

چگونه از کارآمدی یک افزونه اطمینان حاصل کنیم؟

روش های مختلفی برای آگاهی از محبوب بودن و کاربردی بودن یک افزونه وجود دارد. در حالت کلی برای اطمینان موارد زیر را حتما بررسی کنید.

 ۱-تعداد نصبی: هر چه تعداد افراد بیشتری ( بهتر است بیشتر از چند میلیون نفر باشند)  یک افزونه را نصب کرده باشند، نشان دهنده کارایی بالا و محبوبیت آن افزونه خواهد بود.  تعداد نصب هر افزونه در زیر آن مشخص شده است.

۲- نظرات کاربران: شما میتوانید با خواندن نظرات کاربران به جمع بندی درستی درباره میزان کارآمدی افزونه مورد نظرتان برسید. هیچ کاری را بدون تحقیق و بررسی تجربه دیگران انجام ندهید.

 ۳- به روز رسانی: دقت داشته باشید که افزونه موردنظرتان هر چند وقت یکبار به روز رسانی رسانی شده است؟ آخرین بروز رسانی آن متعلق به چه تاریخی بوده است؟ معمولاً بهتر است کمتر از سه ماه از آخرین بروزرسانی گذشته باشد. زیرا در دنیای پیچیده و پر سرعت وب، همه چیز خیلی سریع تغییر می کند و هیچ برنامه ای و حتی افزونه ای نباید از این تغییرات عقب بماند.

۱- معرفی افزونه wp-rocket :

یکی از اساسی ترین مولفه ها در تایید یا رد کردن یک سایت میزان سرعت آن سایت می باشد. شما اگر همین الان وارد سایتی در صفحه اول گوگل بشوید (سایتی که از نظر سئو قوی عمل کرده و خودش را به لینک یک جستجو رسانده است) اما مطالب سایت به سرعت به شما نشان داده نشود و کمی معطلتان کند، قطعاً سایت را ترک خواهید کرد و بر روی سایت بعدی کلیک می کنید. این عمل شما ضربه منفی به سایت وارد خواهد کرد. سرعت وبسایت یکی از موارد مهم در تجربه ی کاربری لذت بخش یک وبسایت است و باید به آن توجه ویژه شود. شما باساتفاده از افزونه ها می توانید سرعت وبسایت خود را تا حد زیادی بهبود بخشید. یکی از مهمترین اقدامات در این جهت خرید و فعال کردن افزونه wp-rocket  در سایت موردنظر می باشد. کار اصلی این افزونه ضروری در وردپرس، فشرده سازی فایل های درون یک سایت است. با این کار حجم فایل ها کم شده، بهینه سازی می شوند، موارد غیر ضروری و پرحجم در سایت غیر فعال می شوند و شما به عنوان کاربر از سرعت بالای سایت نهایت استفاده را خواهید برد. نسخه ی رایگان این افزونه تمام انتظارات شما را برطرف نمی کند و بهتر است از نسخه ی پریمیوم استفاده شود. در مقاله ی افزونه های افزایش سرعت وردپرس، ۳ افزونه ی کاربردی دیگر را نیز معرفی کرده ایم.

افزونه ی wp-rocket
افزونه ی wp-rocket



۲- معرفی افزونه yoast seo :

همه ی صاحبان کسب و کار نیاز دارند که وبسایتشان در رتبه های برتر گوگل نمایان شود. این کار با سئو و بهینه سازی وبسایت انجام می شود. یکی از افزونه هایی که بین سئو کاران از محبوبیت بالایی برخوردار است، افزونه ی yoast seo یا یواست سئو است. این افزونه در بسیاری از موارد فنی و محتوایی را به سئو کاران کمک می کند و عصای دست آن هاست. همچنین راهنمایی های جذابی را هم برای بهینه کردن محتوا به ما می دهد. نسخه ی رایگان این افزونه تقریبا بیشتر نیاز های ما را برطرف خواهد کرد.

آموزش افزونه یواست
افزونه یواست



امکانات رایگان yoast seo:

– نقشه سایت xml را در اختیار شما قرار می دهد.

– میزان خوانایی سایت شما را تجزیه و تحلیل می کند.

– امکان ایجاد snippet را برای شما فراهم می آورد.

– در تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی به شما کمک می کند.

– تعداد کلمات کلیدی موجود در زیر عنوان ها را نمایش می دهد.

– و بسیاری امکانات دیگر..

۳- افزونه woocommerce :

میخواهید بدون پرداخت پول یک فروشگاه انلاین داشته باشید؟ کافیست افزونه ووکامرس را در پیشخوان سایتتان نصب کنید.  اگر سایتی که قرار است طراحی کنید، فروشگاهی است و موظف به بارگذاری محصولاتی در آن هستید، با نصب این افزونه  خودتان فروشگاهتان را به راحتی بسازید‌. افزونه ووکامرس به صورت کاملا رایگان برای شما فروشگاه آنلاین می سازد. پس از ورود کاربر به سایت، خیلی راحت او را در پیدا کردن محصول مورد نظرش راهنمایی کرده و در نهایت به صفحه خرید می کشاند. این افزونه با سایت های وردپرسی سازگار است و کار با آن بسیار ساده است. کسی که طراحی سایت با وردپرس را بلد باشد به راحتی می تواند با دیدن چند فیلم آموزشی درباره ووکامرس سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کند.

نحوه‌ی قرار دادن محصول در وبسایت وردپرسی را از کارو وبز بخوانید.

کارو وبز


امکانات افزونه ووکامرس:

– طراحی صفحه محصولات و افزودن بیشمار محصول به آن

-تنظیم و مدیریت انواع مختلف دسته بندی محصول

– افزودن گالری برای محصولات

-اعمال فیلتر های مختلف برای محصولات مانند قیمت، تخفیف و…

– ایجاد درگاه بانکی

– نشان دادن محصولات مرتبط پرفروش‌ترین محصولات و.. در زیر هر پست

– و هرچه برای داشتن یک فروشگاه نیاز دارید.

۳-۱ افزونه‌ی Bulky Bulk Edit Products for WooCommerce  برای ویرایش گروهی محصولات

گاهی در فروشگاه اینترنتی خود قصد دارید قیمت محصولات را به صورت دسته جمعی ویرایش کنید. گاهی ممکن است نوسانات ارز یا موارد دیگر باعث افزایش کلیه‌ي محصولات فروشگاه شما شود. اگر بخواهید تک تک محصولات را ویرایش کنید و تعداد محصولات نیز زیاد باشد این کار بسیار زمان بر است. افزونه‌ی Bulky Bulk Edit Products for  WooCommerce به شما کمک می‌کند قیمت محصولات را بصورت یکجا افزایش یا کاهش دهید. این تغییر می‌تواند بصورت درصدی و یا به یک مقدار ثابت باشد. همچنین می‌توانید دسته‌ی خاصی از محصولات را انتخاب و قیمت را به یک نسبت تغییر دهید. این افزونه یکی از افزونه‌های بسیاری ضروری برای فروشگاه‌های اینترنتی با تعداد محصول زیاد است.

۴– افزونه المنتور:

به راحتی و در عرض یک روز، سایت خود را اعم از شرکتی یا فروشگاهی، بسازید. چگونه؟ با نصب افزونه المنتور. فقط با یک افزونه جامع و کاربردی مثل المنتور می توانید تنها با کشیدن و رها کردن المان های متنوع درون آن، سایتتان را طراحی کنید. المنتور در حال حاضر محبوب ترین افزونه صفحه ساز می باشد و از افزونه های ضروری در ورد پرس است. المان های سایت ساز درون آن بسیار زیاد است که هرکدام نیاز به یک آموزش اولیه دارد. اما پس از آموزش کار با این افزونه، شما توانایی طراحی انواع سایت های شرکتی و فروشگاهی با سرعت بالا را پیدا خواهید کرد. با کمک افزونه المنتور شما ظاهری جذاب به سایت تان خواهید بخشید؛ بدون استفاده ازحتی یک خط کدنویسی!  این افزونه امکانات رایگان زیادی دارد که کار شما را راه می اندازد اما اگر می خواهید حرفه ای تر عمل کنید، می توانید نسخه پریمیوم آن را خریداری کرده و جذابیت ظاهری سایتتان را دوچندان نمایید.

۵- افزونه use any font:

دوست دارید فونت نوشته های سایتتان را به سلیقه خود تغییر دهید؟ این کار با نصب افزونه رایگان use any font به راحتی امکان پذیر است. تایپوگرافی و فونت نوشته ها تاثیر بالایی در جذب کاربر دارد. فونت و نوشته های هر سایت از قسمت های اصلی ویترین کار شما می باشند. پس در انتخاب آن باید با سلیقه باشید. افزونه use any font این اختیار را به شما می‌دهد تا در قسمتهای مختلف سایتتان از فونت های متنوعی استفاده کنید. البته بهتر است که در این باره زیاده روی نکنید. زیرا انتخاب فونت های مختلف مستلزم آپلود فایل های فونت زیادی است و این کار سرعت سایت را پایین خواهد آورد. معمولا انتخاب یک فونت شیک و مناسب کارتان می تواند جلوه ویژه ای به طراحی سایت شما بدهد. شما با ویرایش css در وردپرس هم می‌توانید فونت سایت را تغییر دهید اما این افزونه کار شما را بسیار راحت تر کرده و در زمانتان صرفه جویی می کند‌. این افزونه پرکاربرد بیش از ۲۰۰ هزار نصب فعال داشته و جزو یکی از افزونه های ضروری وردپرس میباشد.

۶- معرفی افزونه Duplicator :

شما ممکن است به هر دلیلی تمایل به تعویض هاست سایت وردپرسی خود و انتقال آن به سروری دیگر داشته باشید. افزونه محبوب Duplicator تمام فرآیند این اسباب کشی را به عهده خواهد گرفت بدون آنکه شما را خاکی یا خسته کند.  بله! تمام مسئولیت این افزونه انتقال بی‌دردسر کلیات و جزئیات سایت شما است. افزونه Duplicator تمام اطلاعات سایت شما را (افزونه‌ها، قالب، تصاویر و..) در یک فایل زیپ جمع آوری کرده و تحویل شما می دهد. حالا شما با در اختیار داشتن این فایل، تنها با چند کلیک ساده می توانید سایت خود را به میزبان یا هاست جدیدی منتقل کنید . در گذشته این کار با دوپلیکیت کردن سایت از یک هاست به هاست دیگر انجام می‌شد که نیازمند پشتیبان گیری از دیتابیس و دیگر اطلاعات سایت بود. قسمت سختش این بود که در نهایت باید آنها را در سایت و مکان جدید بازیابی میکردند. با طراحی افزونه جذابی مانند Duplicator این کار انتقالی بسیار آسان تر شده است. به طوری که بیش از یک میلیون نفر به نصب این افزونه اقدام کرده‌اند. و چه کسی هست که از انجام کارهای سخت با ترفندهای ساده دوری کند؟

 خدماتی که این افزونه ضروری در وردپرس ارائه می دهد:

– انتقال سایت وردپرسی از یک هاست به هاست دیگر

– انتقال سایت مد نظر از لوکال هاست به هاست (این مورد برای کسانی که میخواهند به صورت آموزشی یک سایت را طراحی کرده و بعد در صورت رضایت برای خرید هاست اقدام کنند، بسیار کاربردی میباشد)

– ذخیره کردن اطلاعات سایت برای فروش

۷- معرفی افزونه wpml :

آیا دوست دارید که مخاطبان و کاربرانی از سرتاسر دنیا در سایت خود داشته باشید و فروشگاهتان در کشور های دیگر هم فروش داشته باشد؟ همین الان برای ابتدای کار، افزونه wpml را خریداری کنید. ابزارهای زیادی جهت ترجمه و چند زبانه کردن سایت های وردپرسی وجود دارد که افزونه wpml با قابلیت ها و امکانات جذابش از آنها پیشی گرفته است. با خرید و نصب این افزونه ضروری در وردپرس، مدیران وب سایت ها می توانند زبان قسمت های مختلف سایت خود را به دلخواه خود تغییر دهند و برای جذب مخاطب در کشورهای هدف برنامه ریزی نمایند.

امکانات  افزونه wpml:

-نشان دادن برگ ها و صفحه های ترجمه نشده

– تغییر زبان

-ایجاد فروشگاه چندزبانه

-داشتن ۶۵ زبان مختلف

– تاثیر بهتر در سئو سایت

۸- معرفی افزونه ی گرویتی فرم:

ساخت فرم در وردپرس یکی از دغدغه های بسیاری از طراحان وبسایت است. بعد از عرضه ی گرویتی فرم بسیاری از کارها با استفاده از آن راحت شد. گرویتی فرم فقط یک افزونه ی ساخت فرم نیست و کارهای زیادی را می تواند انجام دهد. این افزونه به درگاه پرداخت متصل می شود، قابلیت اتصال به پنل پیامکی را دارد و امکانات بسیاری زیادی که این افزونه را بسیار محبوب کرده است.

9- افزونه‌ی Akisment

یکی از مشکلات بسیاری از صاحبان وبسایت، کامنت‌های اسپم بسیار زیادی است که زیر پست‌ها قرار داده می‌شود. این موضوع امنیت وبسایت و کاربران آن را نیز تهدید می‌کند. یکی از بهترین و ضروری‌ترین افزونه‌ها برای مقابله با این موضوع، افزونه‌ی Akisment است. این افزونه بصورت رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد. بعد از نصب افزونه و فعالسازی آن، باید کلید API آن را وارد کنید. برای این کار برروی Akisment Activate کلیک کنید تا وارد وبسایت آن شوید. در وبسایت با تصویر زیر رو‌به‌رو می‌شوید.

فعالسازی akisment



سپس گزینه‌ی personal را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد وارد قسمت تکمیل خرید می‌شوپد. تصویر زیر بیانگر این مرحله است. در این قسمت دکمه‌ی قیمت را به سمت چپ حرکت دهید تا مبلغ صفر شود. سپس می‌توانید با تکمیل مراحل به سادگی و رایگان کلید API را دریافت و اکانت خود را فعال کنید.

دریافت کلیدی API افزونه AKisment

نویسنده

حامد نیرومند

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button