برای طراحی یک سایت، همانند راه اندازی یک کسب و کار در دنیای واقعی، نیازمند یک مکانی هستیم که از وبسایت ما میزبانی کند. چنین فضایی هاست نام دارد. اما برای میزبانی کردن از وبسایت، حالت های متفاوتی وجود دارد که می توانیم با توجه به نوع وبسایت، تعداد بازدیدکنندگان و هدف های متفاوتی که داریم، آن را انتخاب کنیم. این اتفاق برای کسانی که قصد دارند کسب و کاری راه اندازی کنند نیز می افتد. برای مثال شما میتوانید یک مغازه یا دفتر را بخرید، میتوانید اجاره کنید و یا حتی میتوانید یک میز از فضای کار اشتراکی را به خود اختصاص دهیم. هر شخصی برای راه اندازی یک وبسایت اولین کاری که می کند، تهیه ی یک هاست برای آن وبسایت است. در آموزش طراحی سایت با وردپرس، در فصل اول انواع هاست را معرفی و روش های خرید ان را نیز توضیح داده ایم. در این مقاله نیز قصد داریم هر یک از آن ها را بشناسیم و با توجه به نیازمان یکی از آن ها را خریداری کنیم.

انواع هاست کدامند ؟ 

اکنون که با مفهوم هاست آشنا شده اید، وقت آن است که انواع آن را بشناسید. هاست ها بر اساس فاکتور های مختلفی دسته بندی می شوند. انواع هاست عبارتند از :

  1. هاست اشتراکی
  2. هاست اختصاصی
  3. هاست مجازی
  4. هاست وردپرس
  5. هاست ابری

همچنین هاست ها را می توان بر اساس سیستم عامل نیز دسته بندی نمود که عبارتند از :

  1. هاست ویندوز
  2. هاست لینوکس

هاست ها بر اساس موقعیت جغرافیایی نیز دسته بندی می شوند. در این دسته بندی دو نوع هاست خارجی و داخلی داریم. در هاست داخلی سرور در داخل ایران قرار دارد و در نوع دوم سرور خارج از ایران است. برای مثال وقتی هاست لینوکس آلمان خریداری می کنید، سرور این هاست در خارج از ایران و درکشور خارج قرار دارد.

هاست اشتراکی چیست ؟ 

در هاست اشتراکی، ظرفیت یک سرور بین چند کاربر به اشتراک گذاشته می شود. منظور از منابع سرور، حافظه، ترافیک و قدرت پردازش آن است. هاست اشتراکی از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین اگر در ابتدای راه هستید و فعلا زیاد ورودی برای وبسایت ندارید و همچنین نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی نیز ندارید، بهترین انتخاب هاست اشتراکی است. شما می توانید بعد از مدتی و با افزایش ورودی شما به وبسایت این هاست را ارتقا دهید. شرکت های هاستینگ معمولا این فضا را بصورت هوشمند بین 4 الی 5 کاربر تقسیم می کنند تا هیچ یک از آن ها دچار مشکل نشوند.

هاست یا سرور اختصاصی چیست ؟

در سرور اختصاصی وبسایت شما در یک فضای اختصاصی بدون هیچ همسایه ای قرار می گیرد. از طریق کنترل پنل سرور می‌توانید تنظیمات سرور اختصاصی را تغییر دهید و به اصطلاح سرور را کانفیگ کنید، سیستم عامل و نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و کل محیط سرور را مطابق با نیاز خود شخصی‌سازی کنید. سرور اختصاصی به همان اندازه قدرتمند است که سرور و دیتاسنتر اختصاصی خود را داشته باشید، اما سرویس‌های سرور اختصاصی مزیت اضافی پشتیبانی حرفه‌ای را در مقایسه با داشتن دیتاسنتر اختصاصی به همراه دارند. بنابراین، هاست اختصاصی برای مشاغل آنلاین بزرگ که با ترافیک بالا سروکار دارند، گزینه ایده‌آلی است.

هاست VPS یا مجازی چیست ؟ 

هاست مجازی شبیه به هاست اشتراکی است اما یک تفاوت بسیار مهم دارد. در هاست اشتراکی کاربران منابع را بصورت اشتراکی استفاده می کردند. اما در هاست مجازی، در یک سرور چندین پارتیشن بصورت مجازی به چند کاربر اختصاص می یابد و هر کاربر می تواند از منابع خود بصورت اختصاصی استفاده کند. در واقع هاست vps پلی بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی است. مزیتی که هاست مجازی نسبت به هاست اشتراکی دارد این است که، شما مطمئن هستید منابع اختصاص یافته کم و زیاد نمی شود و ظرفیت هاست همیشه یکسان است. اما در هاست اشتراکی منابع بصورت مصالحه آمیز بین کاربران تقسیم می شود. بنابراین اگر یکی از کاربران همسابیه شما در زمانی ظرفیت زیادی را به خود اختصاص دهد، وبسایت شما در آن زمان با مشکل کمبود مواجه خواهد شد.

هاست وردپرس چیست؟ 

هاست وردپرس یک هاستی است که سرور آن برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. این هاست می تواند به بارگذاری سریع‌تر سایت شما کمک کند و مشکلات احتمالی را به حداقل می‌رساند. برای میزبانی وبسایت‌های وردپرسی از دیگر انواع میزبانی وب می‌توانید استفاده کنید و حتما نباید تنها از هاست وردپرس استفاده کنید. به طور مثال، برای وبسایت وردپرسی، خرید هاست لینوکس می‌تواند مناسب باشد. به طور معمول، بهترین سرویس‌های میزبانی وردپرس دارای ویژگی‌هایی مانند قالب‌‌های از پیش نصب‌شده، افزونه‌هایی برای بهبود عملکرد وبسایت مانند مدیریت حافظه پنهان، امنیت و ابزارهای دیگر است.

هاست ابری چیست ؟ 

در هاست ابری، از چند سرور مجازی برای میزبانی استفاده می شود. بنابراین، اگر ترافیک یکی از سرورها افزایش یابد و یا مشکل دیگری برای یکی از سرورها پیش آید، بقیه سرورها وبسایت‌های سرور آسیب دیده را در اختیار خواهند گرفت و مشکلی پیش نخواهد آمد.از آنجایی که هاست ابری برای میزبانی وبسایت‌ها به مجموعه‌ای از سرورهای وب متکی است، مشاغل با چندین وبسایت و سایت‌های با مقیاس بزرگ مانند فروشگاه‌های تجارت الکترونیک (eCommerce) می‌توانند بیشترین سود را از آن ببرند، زیرا هاست ابری از آپتایم بالایی برخوردار است که سبب می‌شود وبسایت‌هایی که میزبان آن‌ها هاست ابری است، کمترین زمان قطعی را داشته باشند.

چطور هاست مناسب را انتخاب کنیم؟ 

تیم کاروو وبز تقریبا هر روز با انتخاب هاست رو به رو است. کاروو وبز با طراحی سایت در اصفهان و شهر های دیگر و سئو بهینه سازی آن، تا کنون وبسایت های زیادی را راه اندازی و به درآمد رسانده است. ما هر روز به بررسی کسب و کارهایی می پردازیم که نیاز به وبسایت دارند و برای این کار به ما مراجعه کرده اند. در ابتدا ما بررسی می کنیم که آن وبسایت به چه فضایی نیاز دارد؟ سپس ترافیک آن را اندازه گیری می کنیم. منظوز از ترافیک، تعداد کاربرانی است که قرار است به آن وبسایت سر بزنند. معمولا وبسایت ها در ابتدای کار ورودی چندانی ندارند و شاید هاست اشتراکی برای آن ها کافی باشد. اما ممکن است کارفرما برنامه داشته باشد که تا 1 سال آینده بازاریابی مناسبی انجام دهد و ترافیک زیادی را به سمت وبسایت خود سرازیر کند. یا ممکن است کسب و کار ان ها دارای پیج اینستاگرامی قوی باشد که بعد از راه اندازی وبسایت،کاربران آن ها برای خرید به وبسایت بیایند. بنابراین باید در انتخاب هاست دقت بیشتری کنیم. شما نیز قبل از خرید هاست همه ی جوانب را بسنجید و حتی با پشتیبانی شرکت هاستینگ خود مشورت کنید. همچنین می توانید همه ی مراحل راه اندازی وبسایت را به یک شرکت کاربلد مثل کاروو وبز بسپارید.

 

 

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button