مراحل انجام پروژه سئو

شاید برای شما هم سوال باشد که چه مراحلی طی می‌شود تا کلمات کلیدی مهم یک وبسایت به رتبه‌های برتر گوگل برسد. بسیاری پروژه سئو و بهینه سازی وبسایت را صرفا تولید محتوا و انتشار آن در وبسایت می‌دانند. در صورتیکه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل و دیگر موتورهای جستجو، فرآیندهای متفاوتی طی می‌شود. در این مقاله به بررسی مراحل انجام پروژه سئو توسط یک شرکت می پردازیم.

۱- بررسی و آنالیز وضعیت وبسایت

اولین مرحله برای استارت پروژه‌ی سئو و بهینه سازی وبسایت، وضهیت موجود وبسایت است. در این مرحله بیشتر وبسایت از نظر فنی بررسی می‌شود. سرعت و امنیت وبسایت، نوع دسترسی‌ها و صفحات موجود، کیفیت محتوایی وبسایت و غیره، موضوعی است که در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲- تحقیق کلمات کلیدی

در مرحله‌ی دوم، متخصص سئو با استفاده از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی و همچنین تجربه‌ی خود، اقدام به استخراج کلمات کلیدی مهم وبسایت می کنند. با استخراج کلمات کلیدی با استفاده از ابزاری مکه در دست دارند، میزان رقابت و سختی هر کلمه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل نیز مشخص می‌شود. در ادامه با استفاده از این اطلاعات، متخصصین سئو می‌توانند زمان و هزینه‌ی پروژه‌ی سئو را تا حدودی تخمین بزنند.

۳- تحلیل رقبای وبسایت

شرکت انجام دهنده‌ی پروژه‌ی سئو، در این مرحله رقبای موجود در صفحات برتر گوگل در کلمات کلیدی مهم را بررسی می‌کند. زیرا این وبسایت‌ها قطعا مورد تایید گوگل هستند که به رتبه‌های برتر دست یافته‌اند. بنابراین باید بصورت دقیق آنالیز و بررسی شوند. در این مرحله نقاط ضعف و قوت رقبا کاملا استخراج می‌‌شود. با استفاده از تحلیل رقبا متخصص سئو می تواند کلمات کلیدی مهم و مربوط دیگر به وبسایت کسب و کار را نیز استخراج کند. اصطلاحا گپ‌های کلمات کلیدی را پر می‌‌کند. با بررسی دقیق تر رقبا می‌توان میزان فعالیت محتوایی داخل وبسایت و همچنین لینک‌سازی‌های خارجی را نیز استخراج نمود.

آنالیز رقبا در سئو


۴- ارائه‌ی پروپوزال

با توجه به ۳ مرحله‌ی اول، متخصص سئو می تواند پروپوزالی از انجام پروژه را تهیه و برای کارفرما ارسال نماید. در پروپوزال باید برنامه‌ی دقیقی که برای سئو وبسایت مدنظر دارد را به همراه زمان و هزینه‌ی انجام پروژه سئو، درج نماید.

۵- چیدن برنامه‌ی اجرایی پروژه سئو

بعد از توافق نهایی شرکت انجام دهنده‌ی سئو و یا فریلنسر، باید برنامه‌ی اجرایی سئو را بنویسید. برنامه‌ی اجرایی پروژه سئو شامل موارد زیر است:

  • سئو تکنیکال: در این بخش وبسایت از نظر سرعت، امنیت، UX بهینه می‌شود. اگر بنیاز است که طراحی وبسایت نیز تغییراتی داشته باشد، متخصص سئو باید پیشنهاد انجام آن توسط طراح وبسایت را بدهد. استخراج نقشه‌ی وبسایت و ایجاد داده ‌های ساختاریافته (اسکیما) نیز از جمله‌مواردی است که باید در این مرحله صورت گیرد.
  • سئو محتوایی: براساس تحلیل‌هایی که در مراحل قبل انجام گرفت، باید محتوای صفحات مهم وبسایت سئو شود. در این مرحله محتواها بر اساس رفع نیاز کاربرانی که کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه را سرچ می‌کنند، ایجاد و سئو می‌شود. سئو تصاویر، خوانایی مطالب و … از جمله فعالیت‌های مربوط به این مرحله است.
  • انتشار محتوای سئو شده و لینک سازی: در مرحله‌ی بعد طبق تقویم محتوایی، محتواهای مورد نیاز باید سئو شده و منتشر شوند. سپس بصورت اصولی لینک سازی داخلی وبسایت صورت گیرد. این موضوع باید به صورت مستمر در وبسایت انجام شود.
  • بهبود محتواهای گذشته: بصورت دوره‌ای محتواهای وبسایت باید بررسی و در صورت نیاز بهبود یابند.
  • سئو خارجی: سئو خارجی یا off-page یکی از اصلی ترین مراحل سئو است. بر اساس موضوع و کلمات کلیدی مورد نیاز، باید استراتژی سئو خارجی چیده شده و انجام گیرد. انتشار رپورتاژ آگهی، همکاری با تیم سوشال مدیا و هرگونه فعالیتی که باعث ورود کاربران از خارج وبسایت به داخل‌‌آن شود، مروبط به سئو خارجی است.
  • آنالیز و بهبود: نتایج انجام پروژه در طول زمان باید بصورت مستمر آنالیز شوند و بهبود یابند. بدون توجه به نتایج و بررسی آن‌ها، احتمال رسیدن به هدف بسیار پایین است.

سوالات پرتکرار در مورد انجام پروژه سئو

آیا تولید محتوای وبسایت، برعهده‌ی متخصص سئو است؟

تولید محتوای سایت بر عهده‌ی متخصص سئو نیست. اما سئو کردن آن از مراحل پروژه است. اما معمولا قبل از انجام پروژه توافق می‌‌شود که در ازای پرداخت مبلیغی، محتوای متنی سایت توسط متخصص سئو یا تیم شرکت انجام دهنده‌ی پروژه انجام گیرد.

آیا هزینه‌ی رپورتاژ، جداگانه باید پرداخت شود؟

روش کار متخصصین سئو متفاوت است. اما در کارو وبز، هزینه‌ی اعلامی به کارفرما هزینه‌ی تمام شده است و نیازی نیست بابت رپورتاژ، تولید محتوا وغیره هزینه‌ای پرداخت کنند.

آیا تضمینی برای به نتیجه رسیدن پروژه داده می شود؟

تضمین در سئو امکان پذیر نیست و معمولا هیچ شرکتی چنین تضمینی را نمی‌‌دهد. اما کارو وبز در قرارداد ثبت می‌کند در صورتیکه پروژه به نتیجه نرسید، هزینه را برگشت دهد.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button