ویژه‌ی مدیران

نکات کلیدی برای رشد کسب و کار های کوچک

رشد کسب و کار های کوچک

قطعا این جمله را زیاد شنیده اید که هیچ کسب و کاری از اول بزرگ نبوده و یک شبه به جایگاهی که هم اکنون دارد، نرسیده است. داستان رشد کسب و کارهای معروف و برند های بزرگ کاملا این موضوع را بیان می کند که بسیاری از آن ها در ابتدا با تعداد محدودی از افراد و گاها با یک نفر آغاز شده و به مرور زمان به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شده است. معروف ترین داستان نیز، مربوط به شرکت آمازون است. جف بزوس ایده ی خود را از پارکینگ خانگی خود شروع کرد و اکنون به یکی از بزرگترین برند های دنیا تبدیل شده است.

ما در این مقاله قصد داریم به نکاتی بپردازیم که باعث افزایش سرعت رشد کسب و کارهای کوچک می شود و همچنین از نابودی آن ها جلوگیری می کند. بسیاری از مشاغل بوده اند که همزمان با آمازون و حتی قبل تر از او نیز شروع شده ولی راه به جایی نبرده اند. بررسی نکات رشد کسب و کارهای موفق، برای ما چک لیستی تهیه می کند تا با استفاده از آن کسب و کار خود را رشد دهیم و به برند بزرگی تبدیل کنیم.

تعریف کسب و کار کوچک؟

ابعاد کسب و کار را بر اساس فاکتور های متفاوتی تعریف می کنند. بعضی از افراد تعداد نفرات مشغول در یک مجموعه را فاکتوری برای کوچک و یا بزرگ بودن آن می دانند، تعدادی نیز درآمد آن کسب و کار را ملاکی برای بزرگی و یا کوچکی آن قرار می دهند. اما بهترین تعریف برای ابعاد کسب و کارها، تلفیق این دو پارامتر با یکدیگر است. به طور کلی کسب و کار کوچک، به کسب و کارهایی گفته می شود که تعداد کارمندان آن بین ۱۰ تا ۵۰ نفر و فروش سالانه ی آن کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان باشد. به طور کلی کسب و کارها از نظر ابعاد در جدول زیر آمده اند.

نوع کسب و کارتعداد کارمنددرآمد سالیانه
کسب و کارهای نوپاکمتر از ۱۰ نفرکمتر از ۵۰۰ میلیون
کسب و کار های کوچک بین ۱۰ الی ۵۰ نفرکمتر از ۱.۵ میلیارد
کسب و کارهای متوسطبین ۵۰ تا ۳۰۰ نفرکمتر از ۵ میلیارد
کسب و کارهای بزرگبیشتر از ۳۰۰ نفربیشتر از ۵ میلیارد

در این مقاله هدف ما کسب و کارهای کوچک است. در جدول کسب و کار، ردیف دوم این نوع کسب و کارها را از نظر دو پارامتر مشخص نموده ایم. بنابراین منظور ما از مشاغل، صرفا کسب و کارهایی که فروشگاه حضوری و یا دفتر کاری دارند نیست. بنابراین اگر جزء ردیف دوم جدول بالا هستید، این مطالب به رشد کسب و کار کوچک شما کمک خواهد کرد. بنابراین ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

استراتژي رشد کسب و کار کوچک

اگر صاحب کسب و کار هستید، قطعا برای رشد آن برنامه ریزی کرده اید. شاید دوره های زیادی را گذرانده و از افراد زیادی مشورت گرفته باشید. هر بار برنامه ای را نوشته، چندین بار تغییر داده و گاهی نا امید هم شده اید. کلیه ی اقداماتی که یک مدیر برای رشد کسب و کار خود انجام می دهد، استراتژی آن مجموعه را تشکیل می دهد. اما این استراتژی رشد کسب و کار باید چگونه باشد تا مو لای درز آن نرود؟

یکی از دلایلی که بسیاری از این برنامه ها برای کسب و کار کوچک شما جواب نداده و یا عملی نشده، غیر واقعی بودن آن است. بسیاری از مدیران کسب و کار با خودشان رو راست نیستند و حین نوشتن یک استراتژی برای رشد کسب و کار خود، واقعیت ها را در نظر نمی گیرند. برای نوشتن یک استراتژی موفق، ۳ گام اصلی را باید در نظر بگیرید. در ادامه به برسی این ۳ گام اصلی می پردازیم.

گام۱: وضعیت موجود

اینکه الان در کسب و کار خود چه وضعیتی دارید، در نوشتن استراتژی کسب و کارتان بسیار مهم است. سعی کنید کاملا واقع گرایانه و شفاف وضعیت موجود کسب و کار کوچک خود را مشخص کنید. میانگین درآمد ماهیانه، تعداد مشتریان راضی، تعداد مشتریان ناراضی، تعداد کارمندان، دارایی های کسب و کار و غیره را کاملا واقعی بنویسید و لیست کنید. اگر نیاز است با افراد نزدیک به کسب و کارتان مانند تعدادی از کارمندان جلسه ای برگزار کنید و از آن ها بخواهید دیدگاه خود در مورد وضعیت موجود را شرح دهند. در این مرحله وسواسانه عمل کنید.

گام ۲: وضعیت مطلوب

وقتی حرف از رشد کسب و کار کوچک می شود، هر مدیری تصور مربوط به خود را در مورد رشد دارد. شاید فردی رسیدن به درآمد مشخصی را رشد بداند، فرد دیگری ایجاد شعبات مختلف در کشور را و شخص دیگری هم شکست رقبا و رتبه ۱ شدن در بازار را موفقیت و رشد بداند. هرچند همه ی اینها در نهایت منجر به افزایش درآمد و سودآوری خواهد شد.
تصورتان از رشد کسب و کار کوچکتان هرچیزی که هست، آن را ترسیم کنید. اینکار را کاملا شفاف و دقیق انجام دهید. دقیقا با عدد و رقم بنویسید که وضعیت مطلوب شما رسیدن به چه درآمدی، گرفتن چقدر سهم از بازار و یا تاسیس چند شعبه است.

گام سوم: برنامه ریزی

اگر دو گام قبلی را درست و دقیق انجام داده باشید، الان برای شما مشخص است که در چه جایگاهی هستید و قصد دارید به چه سمتی حرکت کنید. حال وقت آن رسیده که برای حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید جامع و حساب شده باشد تا شما را به هدفتان برساند. به این برنامه ریزی که شما را از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب هدایت می کند، بیزینس مدل می گویند. بدون داشتن یک بیزینس مدل اصولی، شما هر روز در دور باطل به سر می برید.

مقاله ی بیزینس مدل کسب و کار را از کاروو وبز بخوانید.

در واقع در این برنامه ریزی شما باید اقدام های خود را برای رشد کسب و کار کوچک خود به سمت وضعیت مطلوبی که برای خود ترسیم کرده اید، مشخص کنید. پیشنهاد می کنم حتما مقاله ی بیزینس مدل را مطالعه و یا با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید. بعد از تکمیل ۳ گام بالا حالا شما استراتژی رشد کسب و کار خود را در دست دارید.

9 راهکار برای موفقیت در رشد کسب و کار کوچک

با انجام ۳ گام بالا و تشکیل یک بیزینس مدل اصولی برای رشد کسب و کار کوچک، تازه ابتدای راه هستید. برای رشد باید اقدام کنید و آنچه را که برنامه ریزی کرده اید عملی کنید. در ادامه مهم ترین راهکار ها برای رشد یک کسب و کار کوچک را با یکدیگر مرور می کنیم.

۱- مراقب سوراخ های جیبتان باشید

قدیم تر ها، اگر به ریش سفیدان می گفتی کار میکنم اما درآمدی ندارم، یک جمله ی مشترک می گفتند. آن هم این بود که جیبت را چک کن، شاید سوراخ باشد. اکنون شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که پولهایش را در جیب نگهدارد، اما این نصیحت برای کسب و کارها بسیار کارآمد است. هزینه ها ی بی جا و غیر ضروری دقیقا مثل سوراخ جیب لباس است. شاید به چشم نیاید اما در تراز مالی شما نقش بسیار اساسی را بازی می کند. از همان ابتدا، باید حواستان به حساب و کتاب کسب و کارتان باشد.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک فکر می کنند باید مجموعه ی بزرگی شوند تا بخش حسابداری خود را راه اندازی کنند. این دقیقا مانند فرد چاقیست که صبر کند لاغر شود و بعد رژیم و ورزش را شروع کند. کنترل هزینه ها و حذف هزینه های اضفی در بقای کسب و کار شما نقش ویژه ای دارد.

۲- فروش اولویت کارتان باشد

دارن هاردی در کتاب دیوانگان ثروت ساز می گوید، تا زمانی که فروش در یک مجموعه اتفاق نیفتد، کسب و کاری آغاز نشده است. اگر هر روز فعالیت زیادی انجام می دهید و فر وشی ندارید، شما صاحب کار هستید اما کسب و کاری ندارید. در واقع بالِ کسب، زمانی به کارتان اضافه می شود، که پولی کسب کنید. بنابراین اولین دغدغه ی شما به عنوان یک مدیر کسب و کار باید این باشد که چطور هر روز فروش را افزایش دهید. از شروع تا همیشه باید به فکر افزاتیش فروش باشید. به عنوان یک مدیر کسب و کار، فروش را یاد بگیرید.

۳- از بازاریابی با درصد خروجی بالا استفاده کنید

شاید راهکارسوم ترکیبی از راهکار اول و دوم باشد. اما درجه ی اهمیت آن آنقدر زیاد است که به عنوان یک راهکار به آن گوشزد کنیم. وقتی صحبت از افزایش فروش و استفاده از تمام فرصت ها برای درآمد بیشتر می شود، بسیاری آن را با بی گدار به آب زدن اشتباه می گیرند. بازاریابی بدون فکر و بی جا یکی از همان سوراخ های جیب کسب و کارتان است. سعی کنید در ابتدا، از بازاریابی های با هزینه ی کم و با درصد خروجی بالا استفاده کنید. برای مثال بجای ایجاد بنر در شهر، از پتانسیل فضای مجازی استفاده کنید. یادگیری روش های درآمد زایی از فضای مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و غیره، و انجام عملی آن شاید یک دهم انجام تبلیغات بی هدف و هزینه بر هم نباشد.

اگر به فکر یک سرمایه گذاری پایدار و پر بازده برای بازاریابی کسب و کارتان هستید، پیشنهاد من به شما راه اندازی وبسایت کسب و کارتان است. با طراحی سایت برای کسب و کارتان می توانید از روش های مختلف و کم هزینه بازاریابی بسیار پر بازدهی را تجربه کنید.

روش های بازاریابی از طریق وبسایت را از کاروو وبز بخوانید.

۴- در بازار خود چابک باشید

منظور از چابک بودن کسب و کارتان این است که ترند ها و اخبار حول کسب و کارتان را رصد کنید و سعی کنید با تغییرات سریع خود را وقف دهید. چابک بودن کسب و کار شما باعث می شود مشتریان شما را به روز تر و مورد اعتماد تر بدانند. اخبار ترند و اتفاقاتی که در کسب و کارتان رخ می دهد را رصد کنید و سعی کنید از این اخبار به سود کسب و کار خود استفاده کنید.

۵- در کسب و کار خود شفاف باشید

بسیاری از صاحبان کسب و کار های کوچک، با خود و کارمندانشان شفاف نیستند. در شرح وظایف کارمندان کاملا شفاف همه چیز را مشخص و اطلاع رسانی کنید. همه ی افراد در ذهن شما نیستند و از جزییات فکر شما خبر ندارند. در چیدن استراتژی فروش، اهداف و تارگت ها شفاف عمل کنید. همه چیز را با عدد و رقم که قابل آنالیز و تحلیل باشند مشخص کنید. با مشتریان خود شفاف و واضح عمل کنید. نگفتن مواردی ممکن است در ادامه باعث ایجاد نارضایتی برای مشتریان شود.

۶- سیستم سازی کنید

برای رشد کسب و کار کوچک خود، نیاز به سیستم سازی دارید. یک نفر در همه ی کارها متخصص نیست و اگر هم باشد زمان رسیدگی به همه ی کارها را ندارد. لیستی از فعالیت های کلیدی که در طول روز انجام می دهید( و یا کارمندان دیگر) تهیه کنید و ببینید در کدامیک از فعالیت های شرکت نیاز به افراد متخصص دارید تا شما و یا کارمندان دیگر را همراهی کند.

۷- برای حفظ مشتری برنامه داشته باشید

همانقدر که برای جذب مشتری جدید تلاش می کنید، به فکر حفظ و خشنود کردن مشتریان قبلی نیز باشید. در مجموعه ی خود سیستمی طراحی کنید که مشتریان را به خوبی پشتیبانی کنند. مطمئن باشید تمام قول هایی که قبل از خرید به او داده اید عملی شود. گاها بیشتر از قولهایتان باشید و کاری فراتر انجام دهید. فراموش نکنید مشتریانی که یکبار به شما اعتماد کرده اند، بازهم این کار را انجام می دهند، به شرطی که تجربه ی لذت بخشی برایشان رقم بزنید. تحقیقات نشان داده به طور میانگین هر مشتری راضی با ۳ نفر دیگر صحبت کرده و شما را به او پیشنهاد می دهد. از طرفی مشتری ناراضی، به طور میانگین با ۹ نفر از نارضایتی خود صحبت می کند.

۸- به کارمندانتان انگیزه دهید

ارتباط با کارمندان در کسب و کار کوچک

کارمندان شما، نمایندگان و معرفان شما هستند. فرض کنید کارمند فروش شما بی انگیزه و بدون حس مسئولیت نسبت به مجموعه باشد. مطمئن باشید این کارمند باعث نارضایتی تعداد زیادی از مشتریان شما خواهد شد. با انگیزه دادن به کارمندان و ایجاد حس همدلی بین آن ها و مجموعه، یک کسب و کار پویا و با انرژی داشته باشید. جلسات منظمی با آن ها داشته باشید و صدای انتقادات و پیشنهادات آن ها به دقت بشنوید.

۹- استراحت را فراموش نکنید

راه اندازی و اداره ی کسب و کار، فرآیند بسیار سختی است. ایلان ماسک در جمله ای می گوید: راه اندازی کسب و کار جدید همانند خیره شده به ورطه ی مرگ و خوردن شیشه است. بنابراین برای داشتن انرژی و ادامه دادن، استراحت کردن را فراموش نکنید.

سخن پایانی:

در این مقاله به بررسی نکاتی برای رشد کسب و کارهای کوچک پرداختیم. نکته ای که نباید فراموش کنیم، رشد تدریجی است. اگر صبر کافی برای موفق شدن ندارید، هیچگاه به آن دست پیدا نمی کنید. موفقیت و رشد کسب و کار کوچک یک فعالیت و پروسه ی تدریجی است. برای رشد یک کسب و کار کوچک، فراز و نشیب های زیادی را باید پشت سر بگذارید.

اگر قرار باشد تمام موارد بالا را در یک جمله خلاصه کنم، این است که :
برای رشد کسب و کار کوچک خود، با خودتان رو راست باشید، برای رسیدن به آنچه در ذهن خودتان است برنامه ریزی داشته باشید و تا پای جان بدون توقف تلاش کنید. البته استراحت را فراموش نکنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button