ویژه‌ی طراحان وبسایت

تفاوت دامنه ی .ir و دامنه ی .com

تفاوت دامنه ی .com و .ir

اولین قدم در زمینه ی طراحی سایت انتخاب هاست و دامنه است. هاست فضایی است در اینترنت که وبسایت شما در درون آن ساخته می شود. دامنه نیز شناسه ی وبسایت شما و درواقع نام آن است. قبلا در مقاله ی هاست و دامنه چیست؟ به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم. اما در ادامه می خواهیم به انتخاب پسوند دامنه و تفاوت های دو پسوند .ir و .com بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب دامنه و نکات آن : 

دامنه ی وبسایت باید با دقت انتخاب شود. بسیاری از افراد نام برند خود را بر روی آن قرار می دهند که این مری طبیعی است. اما وبسایت فقط از نام برند تشکیل نمی شود و قسمت های دیگری نیز دارد. دامنه از سه قسمت تقسیم می شود. به دامنه ی www.karoowebz.com دقت کنید. قسمت اول آن www است که در همه ی آدرس ها یکسان است. این قسمت مخفف world wide web است. قسمت دوم نام دامنه ی شما که همان نام برندتان است. قسمت سوم پسوند دامنه است که انواع متفاوتی دارد. دو نوع شناخته شده ی آن .com و .ir است. اینکه پسوند شما کدام باشد بسیار مهم است. پسوند دامنه می تواند در اعتبار شما و اعتماد کردن مشتریان بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین بسته به نوع فعالیت شما ممکن است هر کدام از آن ها برای شما مناسب نباشد.

دامنه ی .com و .ir به چه معنی است ؟ 

قسمت سوم وبسایت شما بعد از نقطه (دات) حروف هایی قرار دارد. این حروف ممکن است .com .ir .org و یا هرچیز دیگری باشد. در این قسمت ما با دوتای آن کار داریم یعنی دامنه ی .ir و دامنه ی .com . هرکدام از آنها معنی خاصی دارند. برای مثال .com مخفف commercial است که به معنی ” تجاری ” است. در ابتدا این دامنه فقط به وبسایت هایی که کسب و کار های آن ها تجاری بود اختصاص می یافت. اما بعد ها گرفتن این دامنه برای همه ی افراد آزاد شد و به همین دلیل به آن دامنه ی بین المللی گفته می شود. دامنه ی .ir در واقع مخفف iran است و دامنه ی ملی نام دارد. معمولا همه ی کشور ها دامنه ی ملی دارند. برای مثال دامنه ی ملی کشور ترکیه .tr است. تفاوت این دو دامنه در این است.

قیمت دامنه ی دات کام و دات آی آر چه تفاوتی دارد؟ 

دامنه ی .com قیمتی حدود 500 هزار تومان دارد و قیمت دامنه ی .ir در حال حاضر 16 هزار تومان است. بنابراین از نظر قیمتی دامنه ی .ir مقرون به صرفه تر است. این مبلغ چیزی حدود 25 برابر ارزان تر است. بنابراین بسیاری از افرادی که قصد دارند هزینه ی کمتری انجام دهند دامنه ی دات آی آر را انتخاب می کنند.

شرایط ثبت دامنه ی .ir و .com چطور است؟ 

برای ثبت دامنه ی دات کام کار زیاد سختی ندارید. فقط کافی است به شرکت های هاستینگ مراجعه کرده و دامنه ی دات کام را خریداری کنید. 5 دقیقا بعد از خرید دامنه ی شما فعال است و می توانید استفاده کنید. اما برای دامنه ی دات آی آر باید ابتدا در سایت ایرنیک ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام به قسمت ثبت دامنه رفته و دامنه ی مورد نظر خود را ثبت نمایید. برای ثبت دامنه ی دات آی آر تمام اطلاعات هویتی خود را وارد می کنید. بعد از احراز هویت دامنه برای شما ثبت خواهد شد. این کار بین 24 ساعت الی 72 ساعت زمان بر است.

مردم به کدام دامنه اعتماد می کنند ؟ 

بسیاری از افراد برای خرید از وبسایت مردد هستند. آن ها به موارد زیادی توجه می کنند تا خرید خود را انجام دهند. یکی از آن ها می تواند نام دامنه باشد. اگر مشتریان شما ایرانی هستند مطمئن باشید دامنه ی دات آی آر بیشتر اعتماد آن ها را جلب می کند. زیرا برای ثبت دامنه ی دات آی آر مراحل احراز هویت صورت می گیرد و اگر کلاهبرداری صورت گیرد راحت تر قابل پیگری است. همچنین بسیاری از شرکت ها نیز نیاز به اعتماد افراد دارند. زیرا یکی از مراحل دیجیتال مارکتینگ این سات که شما با استفاده از ترفند هایی اطلاعات مخاطبان سایت خود را ذخیره کنید.برای مثال نام، شماره تماس و ایمیل آن ها را دریاقت کنید. سپس از این اطلاعات در مراحل دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. بسیاری از افراد برای قرار دادن اطلاعات خود در اختیار دیگران ملاحظه می کنند و نیاز است که به آن وبسایت اعتماد کنند. در این مرحله نیز شاید دامنه ی دات آی آر بهتر باشد. اما اگر قصد فعالیت های بین المللی دارید بهتر است که از دامنه ی دات کام استفاده کنید.

برای سئو کدام دامنه مناسب تر است؟

بسیاری از افراد نگران سئو و بهینه سازی وبسایت خود هستند. معمولا از ما سوال می شود که کدام دامنه برای سئو وبسایت بهتر است. نکته اینجاست که دامنه در سئو تاثیر دارد اما این تاثیر آنقدر ها هم که فکر می کنید فاحش نیست. اما در حالت کلی اگر مخاطبان شما ایرانی هستند، بهتر است دامنه ی دات آی آر استفاده کنید. زیرا هر کس با هر اینترنتی که به شبکه ی جهانی وصل می شود دارای یک آی پی است که مشخص می کند از چه منطقه ای است. بنابراین برای گوگل  افرادی که از درون ایران به اینترنت متصل می شوند را تشخیص می دهد و سعی می کند دامنه های ایران را نیز به آن ها نمایش دهد. اما همانطور که گفته شد دامنه آنقدر ها هم تاثیر گذار نیست. برای مثال ما در کاروو وبز سالهاست که در زمینه ی طراحی سایت در اصفهان و دیگر شهر ها و همچنین سئو و بهینه سازی وبسایت فعالیت داریم. تا بحال تاثیر دامنه بر روی سئو را به آن صورت احساس نکرده ایم.

کدام دامنه را انتخاب کنیم ؟

همانطور که در مقاله گفته شد آیتم های بسیار زیادی برای انتخاب دامنه ی دات کام و دات آی آر وجود دارد که باید بررسی شود. سعی کنید همه ی جوانب را بسنجید و انتخاب خود را سریعتر انجام دهید. موضوع های مهم تری هستند که بعد از انتخاب دامنه باید به آن ها بپردازید. موضوعاتی چون طراحی سایت، سئو وبسایت و به درآمد رسیدن از این کانال فروشتان.

 

 

نویسنده

حامد نیرومند

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button