ویژه‌ی سئوکاران ویژه‌ی طراحان وبسایت

دلایل کندی وبسایت + ترفند های برطرف کردن آن

دلایل کندی وبسیات

اگر صاحب وبسایت باشید یا اهل وبگردی در اینترنت هستید، قطعا این مقاله برای شما نکات مفیدی خواهید داشت. در این مقاله به بررسی دلایل کندی سرعت وبسایت می پردازیم. سرعت وبسایت نقش بسیار زیادی در سئو وبسایت و همچنین فروش ما دارد. هرچقدر سرعت وبسایت شما بیشتر باشد، مشتریان و مخاطبان شما که به آن وارد می شوند، تجربه ی لذت بخش تری از کار کردن با وبسایت شما خواهند داشت. بنابراین وقت بیشتری را در آن سپری کرده و امکان بازگشت آن ها به سایت شما زیاد است. اما برعکس کندی وبسایت باعث می شود سریعا آن را ترک کرده و به سراغ رقبای شما بروند. همچنین اگر وبسایت شما کند باشد، هر چقدر هم که محصول، خدمات و مطالب شما بهتر از رقیبان شما باشد، ممکن است هیچ کس حوصله ی صبر کردن برای وارد شدن به وبسایتتان را نداشته باشد و ماصلا مزیت های شما دیده نشود. تجربه ثابت کرده که کاربران ایرانی نهایتا ۳ الی ۴ ثانیه برای لود شدن صفحات شما صبر می کنند. اگر لود شدن وبسایت شما بیشتر از این زمان طول بکشد به احتمال زیاد دکمه ضربدر را زده و خارج می شوند. بنابراین سرعت وبسایت یکی از فاکتورهای اصلی یک وبسایت استاندارد است و توجه به سرعت سایت و رفع عوامل کندی آن، باید از نون شب برایتان مهم تر باشد. در این مقاله به همه ی دلایلی که ممکن است باعث کندی وبسایت شما بشود می پردازیم.

۱- انتخاب نادرست هاست:

هاست در واقع فضایی استن که وبسایت شما بر روی آن پیاده سازی میشود. در ابتدا باید با دقت این هاست خود را انتخاب کنید. دلیل کندی وبسایت شما میتواند مشکلات هاست شما باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای وبسایت خود از هاست اشتراکی استفاده کنند. هاست اشتراکی با توجه به قیمت مناسب آن انتخاب بسیاری از افراد است. شاید در ابتدای راه اندازی وبسایت نیز، نیاز نباشد زیاد هزینه کنید و هاست های ابری و یا سرور اختصاصی بخرید. مشکل هاست های اشتراکی این است که شرکت های هاستینگ فضای یک سرور را بین چند وبسایت تقسیم می کنند. حال اگر در این زمان ورودی یکی از وبسایت های آن فضای اشتراکی زیاد شود، طبیعتا بر سرعت ما بقی وبسایت ها تاثیر خواهد گذاشت.بنابراین اگر قصد دارید از هاست های اشتراکی استفاده کنید، باید چاره ای بیندیشید.

رفع مشکل هاست های اشتراکی:

برای رفع این مشکل، بهتر است به شرکت هاستینگ خود تیکت بزنید و از آن ها بخواهید که وبسایت شما را در فضایی قرار دهند که خلوت تر بوده و همسایگان شما ترافیک کمتری دارند. البته بسیاری از شرکت های هاستینگ معتبر به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند. برای مثال شرکت میهن وب در این زمینه بسیار خوب عمل می کند. روش دیگر اینکه هاست خود را تغییر دهید. اگر احساس می کنید ورودی وبسایت شما رو به افزایش است و هاست اشتراکی باعث کندی وبسایت شما شده است، نوع هاست خود را تغییر دهید. هاست ابری می تواند در این زمینه برای شما بسیار مناسب باشد. قیمت آن نیز نسبتا مناسب است. همچنین مانند هاست های اشتراکی محدودیت ترافیک ماهانه ندارید و بصورت نا محدود وهنای باند دارید.

۲- تصاویر را بهینه کنید:

بسیاری از افراد در بارگذاری تصاویر دقت نمی کنند. تعداد زیاد تصاویر همراه با حجم و کیفیت بسیار بالا می تواند سرعت وبسایت شما را بسیار کاهش دهد. برای اینکار حتما عکس ها را در فرمت مناسب و حجم کم بارگذاری کنید. شاید سوال کنید که حجم کم باعث کم شدن کیفیت شده و از نظر بصری برای مخاطب مناسب نیست. اما هر مشکلی راه حلی دارد. برای مثال شما با استفاده از وبسایت tiunypng می توانید بدون افت کیفیت حجم عکس های خود را کاهش دهید. در حالت کلی نباید حجم عکس ها بیشتر از ۱۰۰ کیلو بایت باشد. همچنین برای عکس هایی که رنگ و المان زیادی دارد سعی کنید از فرمت jpg  به جای png استفاده کنید. برای آیکون ها نیز که المان ها و رنگ های کمتری دارند از فرمت png استفاده کنید.

۳- عدم استفاده از cache:

تعداد زیاد فایل و المان و کدها در وبسایت باعث افزایش درخواست های سرور شده و باعث کندی وبسایت می شود. برای حل این مشکل بهتر است مقدار ی از اطلاعات در مرورگر کاربر کش شود تا سرعت وبسایت افزایش یابد. در وبسایت های وردپرسی میتوانید با استفاده از افزونه های بسیار زیادی این کار را انجام دهید. این افزونه ها با قابلیت هایی که دارند موجب افزایش سرعت وبسایت می شوند. یکی از کارهایی که انجام می دهند کش کردن است. افزونه ها همچنین فایل های css را فشرده می کنند. در حالت کلی با مجموعه کارهایی که انجام می دهند باعث افزایش سرعت شما می شوند. یکی از بهترین افزونه های کش wp rocket است که بهتر است نسخه ی پریمیوم آن را استفاده کنید. از دیگر افزونه های رایگان کاربردی می توان به افزونه ی wp fastest cache و lite speed cache اشاره کرد. همه ی این افزونه ها در مخزن وردپرس موجود بوده و میتوانید آن ها را بر روی وبسایت خود نصب کرده و تغییرات سرعت را احساس کنید.

۴- بارگذاری زیاد ویدئو:

بارگذاری ویدئو در هاست باعث کاهش شدید سرعت می شود. اگر قصد دارید در وبسایت خود ویدئو بارگذاری کنید بهتر است از روش هایی استفاده کنید که نیاز نباشد ویدئو مستقیما در هاست بارگذاری شود. داشتن ویدئو در سایت برای گوگل بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر روی سئو وبسایت دارد. اما باعث کاهش سرعت هم می شود. برای این کار شما می توانید یک هاست دانلود خریداری کرده و آن را به وبسایت خود متصل کنید. سپس ویدئو هایتان را در آن بارگذاری کرده و در وبسیات به نمایش درآورید. یک روش کم هزینه تر نیز وجود دارد که بسیاری از وبسایت ها از آن استفاده می کنند. شما می توانید ویدئو خود را در آپارات قرار داده و سپس کد کوتاه آن را در وبسایت خود بگذارید. این کد را دقیقا در جایی قرار دهید که قصد دارید ویدئو نمایش داده شود. در این حالت شما در واقع از هاست آپارات استفاده می کنید و تاثیری بر کندی وبسایت شما ندارد. همچنین میتوانید این ویدئو را در یوتیوب نیز قرار دهید. اما با توجه به اینکه یوتیوب در کشور ما جزء آیپی های غیر مجاز است، ویدئو شما به کاربرانی که با آی پی ایرانم وارد وبسایت می شوند نمایش داده نمی شود.

۵- عدم استفاده از CDN :

CDN یک شبکه ی توزیع محتوای جهانی است. با فعالسازی CDN بسیاری از مطالب، عکس ها و فایل های شما در مراکز داده ی مختلف در جهان توزیع می شود. این کار باعث می شود هر درخواست کاربر مستقیما به سرور متصل نشده و از نزدیکترین مرکز داده فراخوانی شود. فعال سازی CDN تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سرعت وبسایت دارد. بسیاری از وبسایت ها CDN را بر روی وبسیات خود فعال نکرده و در نتیجه باعث کندی وبسایت در هنگام درخواست های کاربر می شوند. اگر در زمینه ی فعالسازی CDN اطلاعات کافی ندارید به شرکت هاستینگ خود تیکت زده و از آن ها بخواهید این امکانات را برای شما فعال کنند.

۶- استفاده از کدهای CSS و JS و المان های زیاد:

در حالت کلی هرچه زرق و برق زیادی به وبسایت خود اضفه کنید، سرعت آن کمتر می شود. استفاده ی زیاد از کد های JS باعث کندی وبسایت می شود. همچنین صفحه ساز های وردپرس مانند المنتور و ویژوال کامپوزر، اگر هوشمندانه استفاده نشوند، شدیدا بر کاهش سرعت وبسیات تاثیر می گذارند. بسیاری از افراد قصد دارند برای جذاب کردن وبسایت از المان های زیادی در طراحی همه ی صفحات استفاده کنند. اما غافل از اینکه گاهی کارهای خلاقانه ی بیش از حد باعث کاهش سرعت وبسایت شده و این خلاقیت آن ها از چشم همه پنهان می ماند.

بررسی سرعت وبسایت 

گوگل برای کمک به وبمسترها، استانداردهایی را قرار داده است. این استانداردها براساس میلیونها داده و سیگنال از رفتار کاربران در موتور جستجوی آن استخراج شده است. هسته‌ی حیاتی وب یا core web vitals امکاناتی هست که گوگل در سرچ کنسول وبمسترها قرار داده است. در مقاله‌ی core web vitals چیست؟ دقیق تر پارامترهای هسته‌ی حیاتی وب را معرفی کرده‌ایم. گوگل معتقد است وبسایت‌ها برای قرار گیری در رتبه‌های برتر باید به بهبود تجربه‌ی کاربران وبسایت خود توجه کنند. این پارامترها سرعت لود بزرگترین عنصر صفحه، سرعت پاسخ وبسایت بعد از اولین تعامل کاربر با آن و ثبات المان‌های وبسایت بعد از بارگذاری را اندازه گیری می‌کند. برای داشتن یک وبسایت استاندارد از دید گوگل باید این ۳ مورد را بهبود بخشید.

راهکارهای افزایش سرعت

برای افزایش سرعت شما باید مواردی که گفته شد را برطرف کنید. اگر هاست شما مناسب است، پیش از آنکه هرکاری کنید، ابتدا به سراغ کدهای وبسایت خود بروید. اگر بیش از حد از جاوا اسکریپت استفاده کرده‌اید، آن را تصحیح کنید. کدهای css خود را بهینه نمایید. حجم و اندازه‌ی تصاویر خود را بهینه و سعی کنید از فرمت webp استفاده کنید. اگر از وبسایت‌های وردپرسی بهره می‌برید، میتوانید بسته به سرور خود از افزونه‌های وردپرسی افزایش سرعت استفاده کنید. این افزونه‌‌ها با ویرایش فایل htaccess کارهایی که در بالا گفته شد را برای شما انجام می‌دهند.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button