ویژه‌ی سئوکاران

آموزش سئو | اصول بهینه سازی وبسایت

آموزش سئو

اگر قرار باشد به دنبال یک ایده‌ی بازاریابی برای کسب و کارتان باشید، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ در مورد پیدا کردن نزدیک ترین رستوران به محل کارتان چطور؟ و یا خرید یک کنسول بازی برای فرزندتان که چند روز دیگر تولد ۶ سالگی اوست؟ حدس من این است که حداقل برای ۲ مورد از ۳ مورد بالا به سراغ گوگل می‌روید. وبسایت هایی که برای شما لیست می‌شود، بر اساس استراتژي سئویی که به کار برده‌اند، لیست شده است.

به گزارشی که وبسایت hubspot منتشر کرده است، ۶۱ درصد مدیران کسب و کار در سال ۲۰۲۱، سئو را به عنوان اولین اولویت دیجیتال مارکتینگ خود انتخاب کرده اند. این درصد هرسال در حال افزایش است. قبل از اینکه آموزش سئو را شروع کنیم، این قول را به شما می دهم که در این مقاله مفاهیم سئو به ساده ترین شکل دسته‌بندی و بیان شوند و به جزییات پیچیده و عملا غیر ضروری نپردازم، تا ترسی برای شروع نداشته باشید.

سئو چیست؟

برای آموزش درست در هر زمینه‌ای اول از همه باید متوجه بشویم چیست، چه مزیتی برای ما دارد و بعد بدنبال چگونه بدست آوردن و اجرا کردنش برویم. سئو مخفف Search Engine Optimization (SEO) است و به بهینه سازی وبسایت‌ها برای موتورهای جستجو گفته می‌شود. منظور از موتورهای جستجو، گوگل، یاهو و بینگ است. اما بسیاری از افراد سئو را بهینه سازی برای گوگل می‌نامند که البته تعبیر درستیست. چون طبق آمار منتشر شده، ۹۱ درصد سرچ های دنیا در موتور جستجوی گوگل اتفاق افتاده است. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که ما باید طوری وبسایت خود را بهینه کنیم که به مذاق گوگل خوش بیاید. یعنی هر کسب و کاری بعد از طراحی سایت، باید به فکر سئو کردن آن در کلمات مناسب کسب و کار خود باشد.



بهینه سازی موتورهای جست و جو



چرا باید سئو را آموزش ببینیم؟

همانطور که گفتیم سئو یکی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال است. این سوال پیش می آید که چرا در بین این همه کانال متنوع مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل و … سئو باید انتخاب مدیران باشد؟ با توجه به اینکه در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نتیجه‌گیری سریعتر و راحت تر است، شاید بازار کار سئو زیاد مناسب نباشد. اما کسانی که اینگونه سوالات را مطرح می‌کنند از مزایای سئو باخبر نیستند و طعم آن را نچشیده‌اند. اولویت اول بسیاری از مدیران کسب و کار برای بازاریابی سئو است. اما چرا؟ یکی از مهم ترین دلایل آن ماندگاری سئو است. معنی آن چیست؟ شما وقتی یک پستی را در شبکه های اجتماعی بارگذاری می‌کنید عمر آن نهایتا چند روز اول است و شاید ماهها بعد خودتان هم آن‌ها را به سادگی پیدا نکنید. اما عمر محتوایی سئو بسیار بیشتر است. کافیست شما به نتایج برتر گوگل برسید و فعالیت سئو را انجام دهید، تا سالها، هر روز افراد زیادی به سمت وبسایت شما روانه می‌شوند. هرچقدر تعداد کلمات کلیدی شما در رتبه‌های برتر گوگل بیشتر شود، این ورودی ها بیشتر هم می‌شود. در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی، شما بصورت منظم نیاز به تبلیغات و هزینه‌های گزاف دارید تا چنین ورودی را تجربه کنید. وبسایت ahref نمودار دقیقی از این موضوع منتشر کرده‌است که به طور کلی این مفهوم را منتقل می‌کند.





شما با رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کرده‌اید. برای مثال برای دسترسی به مخاطبانتان در گوگل، اگر در رتبه‌ی ۱ نباشید، مجبورید از تبلیغات گوگل استفاده کنید. تبلیغات گوگل هم تقریبا هزینه‌ی بالایی دارد و شما به ازای هر کلیک باید مبلغی را به گوگل پرداخت کنید. در کنار این دو مزیت، سئو می‌تواند جایگاه برند شما را در ذهن مردم نیز بالاتر ببرد. وقتی فردی مطلبی را در حوزه‌ی کسب و کار شما سرچ می‌کند و جوابش و یا نیازش را (محصول یا خدمات) توسط شما در رتبه‌های برتر گوگل می‌یابد، قطعا اعتماد بیشتری به برند شما می کند. زیرا مردم گوگل را یک منبع معتبر می دانند و اگر او به شما اعتماد کرده و شما را در رتبه‌های برتر قرار داده، آن‌ها نیز به شما اعتماد خواهند کرد. کارو وبز با تجربه‌های موفق پروژه‌های سئو در اصفهان و ایران، تاثیر سئو برروی فروش کسب و کارها را از نزدیک درک نموده‌است.

آموزش سئو چقدر زمان می برد؟

برای اینکه با مفاهیم سئو آشنا شوید، بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت آموزش برای شما کافیست. البته که نمی‌توان در یک یا ۲ روز مانند یک سریال آموزش‌ها را دید و سئو کار شد. برای جا افتادن مطلب و یادگیری قطعا نیاز به تمرین و تمرکز بیشتری دارید. برای سئو باید تمرین، تحلیل و تجربه کنید.

اگر قصد دارید یک سئو کار حرفه ای باشید هیچ وقت آموزش سئو تمام نمی‌شود. تغییر رفتار کاربران و افزایش محتواها در فضای وب، باعث می شود گوگل بصورت منظم الگوریتم‌های خود را تغییر دهد. در نتیجه شما باید همیشه به روز باشید و مطالعه کنید. فراموش نکنید که فقط در حال آموزش سئو نباشید، آن ها را پیاده سازی کنید و نتایج را بررسی کنید. از جمله مراجع معتبری که می توانید آموزش‌های به روز را از آن ببینید وبسایت‌های زیر است :

  • Ahrefs

  • neilpatel

  • hubspot

آموزش سئو و پیش نیاز های آن:

تا اینجا متوجه شدیم که سئو چیست و چه مزایایی دارد. وقت این است که آموزش ببینیم چطور وبسایت خود را بهینه کنیم. برای آموزش سئو نیاز است که آشنایی با راه اندازی وبسایت داشته باشیم. نیاز نیست چیزی در مورد زبان های برنامه نویسی بدانیم. اما برای رساندن وبسایت به رتبه های برتر، قطعا به خود وبسایت نیاز داریم. فرقی نمی کند وبسایت اختصاصی باشد و یا با cms خاصی طراحی شده باشد، روش کار یکسان است. اما ما باید برای مثال یک وبسایت وردپرسی داشته باشیم و بتوانیم با قسمت های مختلف آن کار کنیم. بنابراین فرض ما در این آموزش این است که شما با طراحی سایت آشنایی دارید. با توجه به گسترده بودن سیستم مدیریت محتوای وردپرس، برخی راه های میانبر و افزونه های مورد نیاز سئو در این سامانه نیز معرفی می شود. برای شروع آموزرش سئو، وقت آن رسیده که با یک سری اصطلاحات سئویی آشنا شویم.

کلمه ی کلیدی چیست؟

کلمه ی کلیدی یا انکر تکست ( anchor text) کلمه ای است که شما رویای دیده شدن وبسایتتان با سرچ آن را دارید. فرض کنید شما یک شرکت معماری دارید. چه کسانی مشتریان شما هستند؟ کسانی که در گوگل جستجو می کنند طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی باغ ویلا و غیره. خب برای جذب این افراد شما نیاز دارید که با این کلمات در نتایج برتر باشید. این ها کلمات کلیدی کسب و کار شما هستند. کلمات کلیدی را به روش های مختلف دسته بندی می کنند که مرسوم ترین آن ها عبارتند از : کلمات کلیدی کوتاه ( short-tail)، کلمات کلید متوسط (mid-tail)، کلمات کلیدی طولانی(long-tail). در ادامه ی آموزش سئو به بررسی هریک از این کلمات کلیدی می پردازیم.

کلمات کلیدی short-tail:

کلمات کلیدی کوتاه، تک کلمه ای ها هستند. برای مثال وبسایت، سئو، لب تاپ و غیره. سئو روی کلمات کلیدی کوتاه بسیار سخت و البته تمرکز بر روی آن ها در سئو بسیار اشتباه است که بسیاری از افراد مرتکب می شوند.

کلمت کلیدی mid-tail:

کلمات کلیدی متوسط از ترکیب ۲ یا ۳ کلمه تشکیل شده است. برای مثال آموزش طراحی سایت، خرید لب تاپ، قیمت آجر و غیره. کلمات کلیدی متوسط سرچ بسیار بالایی در گوگل دارند و هدفمند تر از نوع اول هستند. برای مثال کمتر اتفاق می افتد کسی که قصد خرید آجر دارد، در گوگل خود این کلمه را سرچ کند. اما عباراتی ملنند قیمت آجر، خرید آجر و غیره را بیشتر سرچ می کند.

کلمات کلیدی long-tail:

این کلمات کلیدی بیشتر به جمله نزدیک می شوند. برای مثال خرید لب تاپ ایسوس در تهران. در این کلمات رقابت کمتر و سرچ پایینتری وجود دارد. اما رسیدن به صفحه ی اول برای آن ها خیلی سریعتر است. همچنین با استفاده از آن ها می توان مخاطبان هدفمند تری را جذب کرد.

بهترین روش برای شروع سئو این است که ابتدا برروی کلمات کلیدی long-tail تمرکز کنید. زیرا رقابت در این کلمه‌ها کمتر است و سریعتر به رتبه‌های برتر گوگل می‌رسید. بعد از اینکه ورودی محدودی از این کلمات بدست آوردید وقت آن است که به کلمات با رقابت بیشتر و سرچ بالاتر فکر کنید.



تحقیق کلمات کلیدی



روش انتخاب کلمه‌ی کلیدی

یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در ابتدای استارت سئو، انتخاب صحیح کلمه‌ی کلیدی است. شما برای هر کلمه‌ای دیر یا زود به صفحه‌ی اول گوگل می رسید. البته اگر درست و اصولی کار کنید. اما آیا هر کلمه‌ای به درد کسب و کار ما می‌خورد. بدیهیست که پاسخ این سوال منفیست. برای انتخاب کلمه‌ی کلیدی به ۲ موضوع توجه ویژه‌ای کنید. اول اینکه آیا این کلمه توسط مشتریان شما در گوگل سرچ می شود؟ و دوم اینکه شما از رساندن این کلمه به صفحه‌ی اول چه هدفی دارید. آیا قرار است مشتریان شما بعد از کلیک کردن محصول یا خدماتی را از شما بخرند؟ و یا هدف شما این است که آنها را جذب و از برند خود آگاه کنید. بعد از این ۲ نکته باید کلمات کلیدی خود را از طریق ابزار مختلف پیدا کنید. در اانتها به بررسی این ابزارها می‌پردازیم.

سئو کردن یک کلمه ی کلیدی به چه معنا است؟

سئو کردن کلمه ی کلیدی به معنای بهینه کردن صفحه ای از وبسایت برای قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل بعد از سرچ آن کلمه ی کلیدی. نکته ای که باید دقت کنیم این است که برای هر کلمه ی کلیدی ( و کلمات مرتبط با آن ) یک صفحه در نظر بگیریم. یعنی اگر کاربری کلمه ای را سرچ کرد، شما برای آن کلمه دو صفحه مختلف از وبسایتتان در نتایج گوگل وجود نداشته باشد. همچنین برای صفحه نیز دو کلمه ی کلیدی متفاوت در نظر نگیرید. شاید فکر کنید این جمله با قبلی تفاوتی نداشت. در صورتی که اینطور نیست. منظور این است که یک صفحه برای دو کلمه ی کلیدی غیر مرتبط( مثلا طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نما) سئو نکنید.

لینک دهی چیست ؟

لینک کلمه ای است که در آموزش سئو زیاد با آن روبه رو می شوید. وقتی شما کلمه ای را لینک می کنید، در واقع آن صفحه را با استفاده از آن کلمه به صفحه ای دیگر متصل کرده اید. کاربران با کلیک کردن بر روی آن کلمه می توانند به صفحه ی مورد نظر شما وارد شوند. برای مثال کاروو وبز به صفحه ی اصلی وبسایت لینک شده است. با استفاده از لینک دهی درست، ما کاربران و همچنین ربات های گوگل را بین صفحات وبسایت خود جا به جا می کنیم تا اهداف سئویی خود را محقق کنیم. در ادامه در مورد لینک سازی صحیح در سئو توضیحات کاملی را بیان می کنیم.

لینکسازی در سئو

بک لینک (لینکسازی خارجی) چیست؟

بک لینک درواقع لینک هایی است که از خارج از وبسایت به وبسایت شما داده می شود. برای مثال قطعا دیده اید که بسیاری در بیوگرافی اینستاگرام خود، لینک وبسایت کسب وکارشان را قرار داده اند. این یک بک لینک از اینستاگرام محسوب می شود. ممکن است این لینک ها در وبسایت های دیگری نیز باشند. برای مثال شما یک مطلبی را در یک وبسایت پربازدید، مانند وبسایت های خبری منتشر کرده، و با استفاده از کلمه های کلیدی خودتان، به صفحه ای ازسایتتان لینک دهی می کنید. درواقع یک بک لینک از آن وبسایت خبری برای سایت خود خریده اید. این روش رپورتاژ نام دارد و یکی از راه های ساخت بک لینک است که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهم. بک لینک ها در سئو تاثیر بسیار بالایی دارند.

مدل های مختلف سئو :

بر اساس استراتژی سئویی که برای وبسایت اتخاذ می شود، سئو به سه دسته تقسیم می شود:

  • سئو کلاه سفید: در سئو کلاه سفید شما تمام فعالیت هایی سئویی خود را در چارچوب قوانین و الگوریتم های گوگل انجام می دهید. در این روش سئو کار از دور زدن الگوریتم ها برای فریب گوگل استفاده نمی کند.

  • سئو کلاه خاکستری: در این روش سئو کار در کنار رعایت الگوریتم ها، گاهی از ترفند هایی برای فریب موتور جستجوی گوگل نیز استفاده می کند.

  • سئو کلاه سیاه: در سئوی کلاه سیاه، فرد تمام تلاشش را می کند تا گوگل را فریب داده و از انواع و اقسام روش ها برای دور زدن قوانین استفاده می کند.

الگوریتم های گوگل :

همانطور که گفته شد، گوگل سعی دارد تجربه ی کاربران خود از سرچ در این موتور جستجو را بهبود بخشد. گوگل با تعیین قوانینی که به الگوریتم معروف است، وبسایت ها و نتایج را از فیلتر های مختلف رد می کند. الگوریتم های گوگل به طور رسمی رو نمایی نمی شود اما معمولا سئو کاران با رصد نتایج به آن ها دسترسی پیدا می کنند. البته هر چند وقت نیز خبرهایی بصورت عمدی و یا سهوی از طریق کارمندان گوگل، به خارج از آن درز می کند و افراد از الگوریتم های مختلف با خبر می شوند. دانستن الگوریتم های گوگل برای آموزش سئو بسیار مهم و مفید است و باعث می شود هوشمندانه تر به سئو و بهینه سازی وبسایت بپردازیم. در ادامه مهمترین الگوریتم های گوگل را معرفی می کنیم.





الگوریتم E-A-T : الگوریتم E-A-T از مهمترین الگوریتم هایی است که در سالهای اخیر توسط گوگل معرفی شده است. شروع الگوریتم E-A-T سال ۲۰۱۷ بود که بعد از اجرای آن، جابجایی های زیادی در رتبه های گوگل بوجود آمد. E-A-T مخفف سه کلمه ی Expertise ، Authoritativeness ، Trustworthiness  به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری است. تاکید گوگل بر این الگوریتم نشان می دهد هر چه محتوا تخصصی تر نوشته شده باشد و برند منتشر کننده مشهور تر باشد، جایگاه بهتری در گوگل می گیرد. برای مثال بعد از انتشار این الگوریتم بسیاری از مقالاتی که به صورت تخصصی در مورد هتل ماریوت نوشته شده بودند، به رتبه هایی پایین تر از صفحات سایت خود هتل رفتند. زیرا اعتبار برند هتل بسیار بالاتر از بقیه افراد بود. این الگوریتم سعی در رتبه دادن به مقالات کاربردی تخصصی دارد که توسط سایت هایی با اعتبار بالا منتشر می شوند

الگوریتم پاندا : الگوریتم پاندا سعی در تشخیص محتوای کپی وبسایت ها دارد. این الگوریتم متون، عکس و ویدئو و هر محتوای کپی را تشخیص و به گوگل اطلاع می دهد. تشخیص محتوای کپی باعث کاهش رتبه ی شدید در نتایج گوگل خواهد شد. دقت این الگوریتم در زبان انگلیسی بسیار بالا است و هر روز هوشمند تر شده و به دقت بالاتری در زبان های دیگر نیز می رسد.

الگوریتم پنگوئن: الگوریتم پنگوئن بک لینک هایی که به سمت وبسایت شما می آید را بررسی می کند. در گذشته و قبل از معرفی این الگوریتم، بسیاری از صاحبان وبسایت، با خرید زیاد بک لینک از وبسایت های غیر مرتبط ، سعی در بهبود رتبه های سایت خود داشتند. الگوریتم پنگوئن برای جلوگیری از این موضوع و رتبه گرفتن ناعادلانه ی بسیاری از وبسایت ها معرفی شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار: الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های جذاب گوگل بود که معرفی شد. مرغ مگس خوار باعث می شود اگر کسی کلمه ی مرتبط با کلمه ی کلیدی صفحه ی شما را نیز سرچ کرد، شمارا جزء نتایج نمایش دهد. بعد از معرفی این الگوریتم تجربهد ی کاربری بسیار بهتر شد. با شناخت این الگوریتم متوجه می شویم که در محتوایمان باید کلمات مترادف و مرتبط با کلمه ی کلیدی نیز وجود داشته باشند و موضوعات به طور کامل از جوانب مختلف آورده شود.

روش رتبه دادن گوگل چگونه است؟

سیاست موتورهای جستجو بر این است که کاربر به هدف خود از جستجو در سریع ترین زمان ممکن برسد. چون این موضوع باعث احساس خوب در کاربر شده و باعث می شود مجددا برای جست و جوهای بعدی نیز به آن مراجعه کند. گوگل این کار را به خوبی انجام می دهد و دلیل محبوبیت آن در جهان نیز به همین خاطر است. موتورهای جستجو ازجمله گوگل تمام تمرکزشان برروی کاربر و تجربه ی خوب او از سرچ کردن است. اگر این اتفاق نیفتد، طبیعتا افراد کمتر به سراغ گوگل رفته و طبیعتا محبوبیت و به دنبال آن درآمد گوگل کاهش می یابد. بنابراین گوگل قوانینی را در دستور کار خود قرار داده و وبسایت ها را با استفاده از این قوانین بررسی می کند. این قوانین به الگوریتم های گوگل معروف اند که با تعدادی ازآنها آشنا شدیم. اما آموزش سئو یادگیری تک تک الگوریتم های گوگل نیست. با پیاده کردن مراحلی شما می توانید مهر تایید گوگل را بگیرید و به رتبه های برتر برسید.

بعد از راه اندازی وبسایت و معرفی آن به گوگل، این موتورجستجو خزنده (Crawler) های خود را به درون وبسایت می فرستد و آن را از نظر محتوایی، لینک سازی ها، سرعت و… بررسی و در پایگاه داده ی خود ثبت می کند. حال اگر کاربری موردی را سرچ کند، از بین نتایجی که در پایگاه داده ی خود دارد، بهترین و مرتبط ترین آن ها را به کاربر نمایش می دهد. این یک تعریف ساده از روند کار گوگل است.





گوگل به طور مرتب نتایج شما و رفتار کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه می کنند را بررسی می کند تا متوجه شود آیا نیاز او برطرف شده است یا خیر. آنقدر این کار را تکرار می کند تا برای هر کلمه ی کلیدی بهترین نتایج به جستجوگر نمایش داده شود. به همین دلیل است که رقابت بین وبسایت ها در هر کلمه ای غوغا می کند. شما کافی است یک سرچی را دو بار در هر هفته انجام دهید، احتمال اینکه نتایج با یکدیگر متفاوت باشد بسیار زیاد است. زیرا همه در حال رقابتند و گوگل هم مانند یک داور عادل، بهترین ها را به جایگاه های برتر می رساند.

چطور وبسایت را برای گوگل بهینه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که کارهای زیادی را باید انجام دهید.در آموزش سئو قصد داریم این کارها را گام به گام با هم بررسی کنیم. من به شما این قول را می دهم که اگر این مراحل را تکرار کنید، به سرعت تاثیر آن را در نتایج خواهید دید. از اینجا کم کم آموزش سئو و بهینه سازی آغاز می شود. اما برای اینکه در بین این کار ها سردرگم نشویم بهتر است آن ها را دسته بندی کنیم. برای بهینه سازی وبسایت باید ۲مرحله ی اصلی را انجام دهیم:

  • سئو داخلی

  • سئو خارجی

در هر کدام از این قسمت ها نیاز است که فعالیت هایی را انجام دهیم تا وبسایت ما برای نمایش در نتایج برتر آماده شود. خودتان را برای قسمت های جذاب آموزش سئو آماده کنید.

سئو د اخلی :

سئو داخلی مجموعه فعالیت هاییست که شما در داخل وبسایت انجام می دهید تا آن را بهینه کنید. این فعالیت ها به دوبخش کلی تقسیم می شوند:

  • سئو محتوایی

  • سئو فنی

سئو خارجی :

سئو خارجی مجموعه فعالیت هایی است که خارج از وبسایت انجام می گیرد تا به بهتر شدن نتایج یک وبسایت کمک کند. برای مثال بک لینک گرفتن از وبسایتهای مختلف، گرفتن ورودی از شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات محیطی از جمله فعالیت های سئو خارجی است. هدف از سئو خارجی، افزایش اعتبار برای وبسایت و سرعت گرفتن در افزایش رتبه در گوگل است. اما اجرای درست آن می تواند به برند سازی و افزایش فروش شما نیز کمک زیادی کند.

آموزش سئو داخلی :

همانطور که گفته شد سئو داخلی مجموعه فعالیتهاییست که در داخل وبسایت انجام می دهیم تا برای کلمه های کلیدی کسب و کارمان به نتایج برتر گوگل برسیم. برای این منظور قبل از هرچیزی باید مشخص کنیم هدفمان از سئو کردن چیست؟ شاید همه ی شما یک پاسخ یکسان داشته باشید و آن هم افزایش فروش باشد. اما می دانیم که سئو یکی از کانال های دیجیتال مارکتینگ برای جذب کاربر هدف کسب و کارمان است و همه ی مردم هم برای خرید داخل گوگل سرچ نمی کنند. ممکن است هدف شما فقط جذب فردی باشد که در گوگل بدنبال یک آموزش رایگان برای طراحی وبسایت است. بنابراین باید هدف هر یک از صفحات وبسایت که قصد سئو کردن آن را داریم، مشخص کنیم. سپس به انجام کارهای سئو در داخل وبسایت بپردازیم. همانطور که گفتیم سئو داخلی به دوبخش محتوایی و فنی تقسیم می شود. در این قسمت هریک از آنها را به تفصیل بررسی می کنیم.

سئو محتوایی چیست؟

در سئو محتوایی، شما باید برگه ی مورد نظر خود را از نظر محتوا سئو کنید. این صفحه ممکن است یک مقاله باشد، ممکن است صفحه ی فروش محصولات شما باشد و یا ممکن است صفحه ی اصلی وبسایت شما باشد. به هرحال شما رویای دیدن این صفحه در رتبه های برتر گوگل را دارید. برای این منظور ابتدا بررسی می کنیم یک نتیجه و محتوا که به رتبه های برتر می رسد چه قسمت هایی دارد. به طور کلی این نتایج به سه قسمت کلی تقسیم می شوند:

  • اسنیپت snippet

  • عنوان Title : به عنوان موضوعی که برای صفحه ی محتوایی خود انتخاب می کنید گفته می شود.

  • بدنه ی Body: به بدنه ی آن صفحه که شامل نوشته ها، تصاویر و غیره می شود می گویند.

اسنیپت snippet چیست ؟

اسنیپت در واقع به نمایش نتیجه ی شما در گوگل مربوط می شود. وقتی شما چیزی را در گوگل سرچ می کنید نتایج زیادی را به شما نمایش می دهد که هریک از آن ها سه قسمت دارد. به مجموعه ی این سه قسمت snippet گفته می شود. در تصویر زیر سه بخش snippet را مشاهده می کنید.

بخش اول در اسنیپت url است که در واقع آدرس وبسایت صاحب آن محتوا را نمایش می دهد. بخش دوم SEO TITLE یا عنوان سئو نام دارد. و بخش سوم نیز متادیسکریپشن است. در سئو محتوایی باید برای snipet، عنوان و بدنه یمحتوا برنامه داشته باشیم.

سئو فنی چیست ؟

سئو فنی هم مربوط به کارهایی است که باید در داخل وبسایت انجام شده و جدی گرفته شود. مواردی که مربوط به سئو فنی می شود عبارت است از

  • سرعت وبسایت

  • UI/UX

  • schema

بهینه کردن سرعت وبسایت:

اگر وبسایت شما به نتایج برتر گوگل هم برسد اما سرعت مناسبی نداشته باشد، برای شما بازخوردی ندارد. زیرا مخاطبان زمان زیادی برای یک وبسایت صرف نمی کنند و به سراغ رقبای شما خواهند رفت. هرچه سرعت وبسایت بالاتر باشد، کاربران از کار با سایت حس بهتری دارند و بین صفحات شما به خوبی جا به جا می شوند. در ایران متوسط سرعت سایت باید کمتر از ۴ ثانیه باشد. یکی از ابزاری که می توانید با آن سرعت وبسایت خود را اندازه گیری کنید، وبسایت GTmetrix است. برای افزایش سرعت وبسایت باید در ابتدا هاست مناسبی انتخاب کرده باشید. از موارد دیگری که به سرعت سایت شما کمک می کند، دقت در طراحی سایت است. استفاده ی بیش از حد از المان ها و کد های js باعث می شود سرعت وبسالیت شما کاهش یابد. وبسایت های وردپرسی می توانند از روش های زیر برای بهبود سرعت وبسایت خود استفاده کنند:

  • فعالسازی CDN

  • استفاده از پلاگین های افزایش سرعت مانند : WP Rocket ، WPfastest cache ، Lite speed cache

UI/UX:

UI مخفف User Interface یا رابط کاربری است. برای داشتن UI خوب باید وبسایت شما از نظر ظاهری با مخاطب هدف شما ارتباط برقرار کند و او در وبسایت از حس خوبی برخوردار باشد. این مبحث مربوط به طراحی سایت می شود اما در سئو نیز تاثیر گذار است زیرا باعث نگه داشتن کاربر در صفحه ی وبسایت ما می شود.
UX مخفف User Experience یا تجربه ی کاربری مناسب است. در UX ما باید تلاش کنیم که کاربر از کار کردن با وبسایت ما تجربه ی لذت بخشی داشته باشد. به خوبی بین صفحات جا به جا شود و برای رسیدن به هدفش دچار سردرگمی نشود.

schema:

اسکیما ها به مجموعه کدهایی است که در قسمت های مختلف وبسایت قرار می گیرد تا به ربات های جستجو کمک کند محتوای هر صفحه را بهتر متوجه شوند. این کد ها به زبان J-SON LD هستند و قرار دادن آن ها در وبسایت به رتبه گرفتن ما از گوگل بسیار کمک می کند. برای اضافه کردن این کدها نیاز به دانش برنامه نویسی ندارید. رفرنس تمام این کد ها در وبسایت SCHEMA.ORG موجود است.

آموزش سئو خارجی:

در سئو خارجی هدف انتقال اعتبار و ترافیک از خارج از وبسایت به داخل وبسایت است. سئو خارجی تاثیر زیادی در بهبود رتبه و نتایج در گوگل دارد. بعد از مدتی که نتایج در گوگل پدیدار و به صفحه های نزدیک صفحه ی اول رسید، انجام سئو خارجی میتواند روند رشد شما را سریعتر کند و دقیقا مانند یک کاتالیزگر عمل می کند. مجموعه کارهایی که می توانید برای سئو خارجی انجام دهید عبارت است از :

  • لینک سازی در شبکه های اجتماعی: سعی کنید در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و فیسبوک صفحه ای داشته باشید و در آن لینک وبسایت خود را قرار داده باشید. اگر در آنها فعالیت مناسبی هم انجام دهید که اعتبار بیشتری برای برند خود خریداری کرده اید.

  • ساخت بک لینک: سعی کنید به طور منظم( نه بدون برنامه) به لینکسازی خارجی در وبسایت های مختلف بپردازید. هرچقدر کیفیت این لینکسازی ها بهتر باشد، اعتبار بهتر و بیشتری به سایت شما منتقل می شود.

  • تبلیغات آفلاین: در سمینار ها و مکان های مختلف برند خودتان را معرفی کنید و از دیگران بخواهید از وبسایت شما دیدن کنند.

رپورتاژچیست؟

رپورتاژ تاثیر بسیار بالایی در سئو خارجی دارد. رپورتاژ در واقع محتوای متنی شماست که در وبسایت های دیگران منتشر شده و در آن کلمات کلیدی شما به وبسایتتان لینک می شود. رپورتاژ ها اگر بادقت نوشته شوند و لینکسازی در آن ها به صورت اصولی انجام شود، تاثیرات بسیار زیادی بر روی نتایج در گوگل دارد. برای ایجاد یک رپورتاژ اصولی موارد زیر را رعایت کنید

  • وبسایت هدف را بادقت انتخاب کنید. سعی کنید موضوع وبسایت هدف با موضوع رپورتاژ و کلمه ی کلیدی شما هم خوانی داشته باشد.

  • متن را تبلیغاتی ننویسید. سعی کنید از عنوان جذابی برای مقاله ی خود استفاده کنید تا احتمال کلیک آن بیشتر باشد.

  • لینکسازی را هوشمندانه و برروی کلمات کلیدی خود انجام دهید.

در ابتدای کار سعی کنید رپورتاژ های خود را در وبسایت های رایگان ایجاد کنید. با افزایش تجربه، تمرین و بهبود مهارت شما در رپورتاژ نویسی می توانید وبسایت های معتبر را خریداری کنید. تعدادی از وبسایت های مناسب رایگان در این قسمت لیست شده اند:

  • وبسایت ویرگول

  • وبسایت اخبار رسمی

  • وبسایت مداد

  • وبسایت بلاگفا

آموزش مسیر سئو یک وبسایت

برای شروع پرژه سئو هر وبسایت نیاز داریم تا یک نقشه ی راه داشته باشیم. در این قسمت قصد داریم گام به گام این نقشه ی راه را با یکدیگر مرور کنیم.

گام اول: انتخاب کلمه ی کلیدی

در گام اول کلمه ی کلیدی هر صفحه را مشخص کنید. کاربران خدمات و محصولات شما را چطور سرچ می کنند. کدام کلمه‌ی کلیدی شما پر سرچ تر و دارای تقاضای بیشتری است. کلمات کلیدی خود را تعیین کنید و برای هر کدام یک صفحه در نظر بگیرید. ابزارهای انتخاب کلمه ی کلیدی بسیار زیادند. در مقاله‌ ابزار تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید به خوبی این موضوع را آموزش ببینید. در این قسمت به مهم ترین های آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • تحلیل رقیبان: با سرچ خدمات و محصولات خود در گوگل رقیبانتان را بیابید. آن ها را تحلیل کنید و ببینید آن ها بیشتر در مورد چه موضوعاتی در وبسایت خودشان صحبت کرده و آن را سئو کرده اند. اگر این کار را درست انجام دهید می توانید مسیر خود را کوتاه کنید.

  • پیشنهادات گوگل: این گزینه مطمئن ترین و بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با آن کلمه است. برای مثال اگر یک شرکت معماری دارید، در گوگل سرچ کنید طراحی داخلی. پیشنهادات گوگل به شما می گوید که کاربران چه عبارت های دیگری را نیز در این مورد جست و جو کرده اند.



  • ابزارهای یافتن کلمه ی کلیدی: شما با استفاده از ابزار هایی می توانید کلمات کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید، رقیبانتان را تحلیل کنید و مسیر درست را انتخاب کنید. تعدادی از معروفترین آن ها عبارتند از: SEMRush.com، Moz.com، KWfinder.com. استفاده از یکی از آن ها و یا ترکیبی از آن ها می تواند شما را در مسیر سئو و یافت کلمات کلیدی همراهی کند. در مقاله‌ی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، اطلاعات بیشتری در مورد این ابزارها بیان شده است.

گام دوم: مشخص کردن مخاطب هدف هر صفحه

شما برای سئو هر صفحه قرار است مخاطبانی را جذب کنید. این افراد مخاطبان هدف شما هستند. کاملا آن ها را بررسی کنید و سعی کنید شناخت خوبی از روحیات و رفتار آن ها داشته باشید.

گام سوم: مشخص کردن هدف جستجوی کاربر

از آخر به اول فکر کنید، فرض کنید نتیجه ی شما برای کلمه ی کلیدی مورد نظرتان در لینک ۱ گوگل است. کاربر هدف شما بعد از وارد شدن به وبسایتتان قرار است چه ببیند؟ آیا نیازش برطرف می شود؟ پس در این مرحله دقیقا هدف جستجوی کاربر (search intent) را برای هر صفحه پیدا کنید. سپس بررسی کنید چه مطالبی باید بنویسید که او را به هدفش برسانید.

گام چهارم:تولید محتوا

در این مرحله همه چیز برای نوشتن و آماده کردن محتوا ی هر صفحه آماده است. کلمه ی کلیدی را یافته اید، کاربران هدف را کاملا می شناسید و می دانید که از جستجوی هرکلمه چه چیزی نیاز دارند. حالا سعی کنید در این صفحه همه ی نیاز های او را برطرف کنید و این کار را بهتر از رقبایتان در صفحه ی اول انجام دهید. زیاد درگیر تکنیک و تعداد کلمات کلیدی نباشید. اگر در زمینه ای که می نویسید تخصص دارید و مطالبی که منشتر می کنید نیاز کاربر را برطرف می کند، مطمئن باشید به زودی در رتبه های برتر هستید. برای تولید محتوای غنی و کاربر پسند در این زمینه از ابزارهای کمکی تولید محتوا استفاده کنید.

گام پنجم: لینک سازی کنید

بعد از تکمیل صفحه ی هدف، برای موضوعات مشابه که مطابق با نیاز کاربر است تولید محتوای جداگانه کنید و به صفحه ی هدف لینک کنید. همچنین در جاهایی که نیاز است از صفحه ی هدف به مقالات تولید شده ی خود نیز لینکسازی کنید. این کار را منظم و با برنامه انجام دهید. بعد از اینکه در نتایج گوگل پدیدار شدید و به صفحه های ۴ و پنج رسیدید کم کم لینکسازی خارجی را نیز شروع کنید.

گام ششم: بهبود دهید و استمرار داشته باشید

باتوجه به موضوعتان، در مواقع مورد نیاز مطالب و محتواهایتان را به روز کنید. تحقیق کنید و اگر فکر می کنید مطلبی وجود دارد که به کاربران هدفتان کمک می کند، آن ها را اضافه کنید. در این ۶ گام استمرار داشته باشید و تا نرسیدن به صفحه ی اول بی خیال نشوید.


سئو محلی چیست؟

سئو محلی یا local seo برای بیزینس هایی مناسب است که امکان انجام خدمات و یا فروش محصول را فقط در نقطه شهر یا استان مشخصی دارند. برای مثال فرض کنید شما به دنبال یک کافه برای سپری کردن یک روز عصر زمستانی خود را دارید. اگر سرچ کنید آدرس کافه، گوگل نزدیک ترین کافه ها را به شما پیشنهاد می‌‌کند. همچنین نتایج گوگل مپ را نیز می‌توانید در این قسمت ببینید. برای سئو محلی باید مکان کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنید.

سخن آخر:

آموزش سئو و مطالب مورد نیاز آن بسیار گسترده است. همانطور که گفته شد، برای یادگیری سئو حداقل به ۲۰ ساعت آموزش نیاز است. هدف ما در این مقاله این بود که شما با سئو آشنا شده و ترستان برای آموزش دیدن و اجرا کردن بریزد. مهم ترین نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است: محتوایی تولید کنید که نیاز مخاطب هدف شما را برطرف کند و در این کار استمرار داشته باشید. مطمئن باشید نتیجه ی مطلوب را می گیرید.

دیدگاه (0)

  1. ناشناس
    آبان 3, 1402 پاسخ

    Visitor Rating: 5 Stars

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button