ویژه‌ی طراحان وبسایت

۵ معیار مهم برای انتخاب نام دامنه وبسایت

انتخاب نام دامنه

یکی از سخت ترین کارهای دنیا انتخاب اسم است. انتخاب اسم برای کسب و کار، فرزند و یا حتی ساختمان معمولا کار زمان بر و وسواسی است. اما موضوع ما در این مقاله انتخاب نام دامنه ی وبسایتمان است. دامنه ی وبسایت برای برندینگ بسیار مهم است و اگر به دقت انتخاب شود می تواند در ترافیک وبسایت هم تاثیر گذار باشد. اما تاثیر نام دامنه در سئو وبسایت خیلی چشمگیر نیست. در این مقاله قصد داریم به برسی نکات مهم برای انتخاب بهتر نام دامنه ی وبسایت بپردازیم.

معرفی دامنه و اجزاء آن

وقتی قرار است یک وبسایت طراحی و پیاده سازی شود، نیاز به یک فضا در اینترنت دارد که به آن هاست گفته می شود. این فضا مانند یک زمین در دنیای واقعی است. آدرس هاست به صورت یک آی پی است تا دسترسی به آن فضا را ممکن کند. اما به خاطر سپردن عدد بسیار سخت است و باعث می شود یافتن وبسایت ها مختلف سخت شود. به همین دلیل دامنه ها آمدند تا این آدرس دهی را آسان کنند.
هرکدام از این آدرس ها از سه قسمت تشکیل شده است. www.yourwebsite.com یک دامنه ی مرسوم است که زیاد با آن مواجه شده اید. www مخفف world wide web است. yorwebsite نامی است که برای وبسایت انتخاب کرده اید و قرار است در این مقاله به نکاتی برای انتخاب آن بپردازیم. .com هم پسوند دامنه است که البته انواع گوماگونی دارد. برای پسوند میتوان .ir ، .org ، co و غیره را نیز مثال زد. مرسوم ترین پسوند های دامنه دات کام و دات آی آر است. پسوند .com یک پسوند بین المللی است و .ir مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. در مقاله ی تفاوت دامنه ی .ir و .com به بررسی این دو پرداخته ایم.
تا اینجا با دامنه و اجزای آن آشنا شدیم. اگر قصد دارید یک دامنه ی اصولی و استاندارد برای وبسایت خود انتخاب کنید، ادامه ی مقاله را با تیم کاروو وبز همراه باشید.

برای اطلاع از نکات مختلف طراحی سایت، صفحه ی طراحی سایت در اصفهان را ببینید.

کاروو وبز

نکات مهم برای انتخاب دامنه ی وبسایت

برای انتخب دامنه ی مناسب و ماندگار باید وقت زیادی بگذارید. به هیچ وجه برای این کار عجله نکنید و چشم انداز های آینده ی کسب و کارتان را در نظر بگیرید. در این قسمت قرار است نکاتی را بایکدیگر بررسی کنیم که مسیر شما را در ادامه هموار تر کند.

  • ۱- از انتخاب دامنه ی تطبیق پذیر بپرهیزید: در گذشته افراد سعی می کردند از کلمه ی کلیدی کسب و کارشان در دامنه استفاده کنند. برای مثال اگر شخصی شغلش طراحی داخلی ساختمان بود، ترجیح می داد دامنه ی tarahidakheli.com انتخاب کند. این کار در گذشته بدلیل رقابت کم در فضای اینترنت جوابگو بود و باعث می شد اگر شخصی طراحی داخلی را سرچ کند، با وبسایت شما رو به رو شود. اما گوگل بعد از بررسی این موضوع با معرفی آپدیت Exact Match Domain از این اتفاق جلوگیری کرد. استفاده از دامنه های منطبق بر کلمه ی کلیدی در ادامه نیز شما را با مشکل مواجه کند. برای مثال فرض کنید شخص کار خود را توسعه و قصد داشت نما، ویلا و … طراحی کند. آیا برای هر کدام باید یک دامنه خریداری و وبسایتی طراحی کند؟
  • ۲- دامنه کوتاه و راحت به ذهن سپرده شود: دامنه ی خود را بیش از حد طولانی و سخت انتخاب نکنید. دامنه باید از ۱۲ حرف کمتر باشد و راحت به ذهن سپرده شود. سعی کنید از اسم برندتان برای دامنه استفاده کنید. از نمونه دامنه های مناسب می توان به alexa.com ، apple.com و غیره اشاره کرد.
  • ۳- از المان های اضافه استفاده نکنید: در نام برندتان از خط تیره، آندر لاین و المان های اضافی استفاده نکنید.
  • ۴- ایهام در دامنه نداشته باشید: نام دامنه ی شما باید برای همه افراد به یک شکل نوشته شود. برای مثال website4u و websiteforyou هر دو به یک نام با نوشتار متفاوت مربوط می شود. شما اگر اسم ول را انتخاب کنید ممکن است بسیاری از افراد که به صورت شنیداری نام وبسایت شما را شنیده اند، گزینه ی دوم را وارد کنند. حال فرض کنید که شما کلی هزینه برای تبلیغات هم انجام داده باشید.
  • ۵دامنه ی .ir و .com را داشته باشید: بسیاری از افراد پسوند دامنه ی شما را فراموش می کنند. برخی با .ir و برخی با .com به دنبال شما می گردند. بهتر است هر دو دامنه را قبل از اینکه فرد دیگری خریداری کند، بنام خودتان ثبت کنید.

اهمیت انتخاب دامنه ی مناسب:

مردم به چند روش در گوگل سرچ می کنند. نوع اول اطلاعاتی یا informational است. این نوع سرچ مربوط به کسانی است که بدنبال تحقیق در مورد موضوعی هستند. نوع دوم transactional یا تجاری هستند. این نوع سرچ مربوط به کسانی است که بدنبال خرید محصول و یا خدماتی هستند. نوع سوم navigatinal است. این مورد مربوط به افرادی می شود که دامنه و برند کسب و کارها را سرچ می کنند. هرچقدر این دامنه بهتر و دقیق تر انتخاب شود، شانس دریافت ورودی navigational نیز بیشتر است. پس در انتخاب دامنه دقت کنید و اصلا برای آن عجله ای نداشته باشید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button